Milada Horáková podala v neblaze proslulém politickém procesu na začátku padesátých let velmi dobrý "herecký" výkon. To mimo jiné tvrdí divadelní historik a publicista Vladimír Just, který se rozhodl proces, jednu z nejtemnějších událostí komunismu, interpretovat z pohledu divadelního kritika. Jeho analýzu, která vychází hlavně z podrobného studia více než pětihodinového filmového záznamu, otiskl i s unikátními dobovými snímky minulý týden časopis Divadelní revue.

Justův záměr "recenzovat" zinscenovaný soud, na jehož konci byli čtyři lidé popraveni, zní poněkud cynicky, je ale rozhodně legitimní. "Je to téma, které se přímo vnucuje," říká divadelní historik Jindřich Černý. "Sám Gottwaldův zeť Alexej Čepička, který předtím, než řídil armádu, "zřídil" jako ministr spravedlnosti českou justici, ten sám vyslovil přání, že by se procesy mohly předvádět jako divadlo."

Také spisovatel a publicista Pavel Kosatík vítá pokus o nový výklad historické události byť od autora, který není přímo historikem: "Často je to právě kompetentní pohled "z boku", který do světa schémat vnáší novou invenci."

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se