Donedávna posílali obchodní radové našich ambasád a ředitelé kanceláří CzechTrade informace ze zahraničí do Česka samostatnými kanály. Mohlo se tak přihodit, že v některých zemích se vyslaní pracovníci věnovali stejným oblastem souběžně, zatímco jiné zůstaly nepovšimnuty.
Odstranit takovou situaci a soustředit informace ze zahraničí v jednom místě má další z moderních aplikací, které český stát při řízení obchodně-ekonomických aktivit zavádí - SINPRO (sdílený informační prostor pro pracovníky v teritoriu i v ústředí).
Tento systém umožňuje přístup k aktuálním a integrovaným datům ekonomickým diplomatům, pracovníkům agentur CzechTrade a CzechInvest a teritoriálním odborníkům MPO a MZV.
Důležitým prvkem je strukturovaná archivace kontaktů, záznamů z jednání a dalších databází; díky tomuto opatření se zjednoduší navazování činností jednotlivých pracovišť při rotaci pracovníků a sníží se riziko stagnace obchodně-ekonomických aktivit státu plynoucí z dublování činností.
Obdobné systémy, známé pod pojmem řízení péče o zákazníky, resp. zkratkou CRM - Customer Relationship Management, existují i v komerční sféře. Zavedení tohoto prvku do oblasti řízení obchodně-ekonomické diplomacie by mělo snížit náklady a zároveň zefektivnit komunikaci zúčastněných. Konečným důsledkem je účinnější pomoc při zvyšování konkurenceschopnosti českých vývozců.
Pro SINPRO byl využit existující informační systém, budovaný CzechTrade a fungující již více než rok. První noví uživatelé z řad obchodně-ekonomických úseků a odborníků z MPO a MZV byli proškoleni v červenci 2005.
Od té doby se systém testuje na pilotních zastupitelských úřadech a postupně se rozšiřuje na další subjekty. Plošné zavedení na všechny zastupitelské úřady se předpokládá zároveň s rozšířením nového systému řízení obchodně-ekonomických služeb státu, tedy pravděpodobně letos v červnu.
Autor pracuje na Ministerstvu průmyslu a obchodu