Přijímání karet může zvýšit tržby


Na placení kartou si čeští zákazníci už zvykli. A proto stále častěji tuto službu po obchodnících vyžadují. Přestože přijímání platebních karet není pro obchodníky zadarmo, může být i pro ně zavedení této služby výhodné.
Ze statistik totiž vyplývá, že klient platící platební kartou utratí v průměru o třicet procent víc než ten, kdo platí v hotovosti. Navíc může obchodník získat nové zákazníky: díky možnosti zaplatit kartou si totiž často něco koupí i návštěvníci obchodu, kteří jdou jen tak kolem, a původně si nic pořídit nechtěli.
Mimoto jsou bezhotovostní platby daleko bezpečnější a levnější než přijímání hotovosti, její následné přepočítávání a vkládání na bankovní účet.

Nutná telefonní přípojka

Jak tedy zvýšit komfort nakupování zákazníkům? Stačí obrátit se na některou z bank, které tyto služby nabízejí, a vybrat si z nabídky.
Většina prodejen, které se na přijímání platebních karet zařizují, budou vybaveny takzvanými terminály. "Vše, co platební terminál, ke svému provozu potřebuje, je pevná telefonní linka a zásuvka 220 V," uvádí Česká spořitelna na svých webových stránkách.
Provozovnám bez pevné telefonní linky pak peněžní ústavy nabízejí mechanické zařízení na přijímání karet, takzvaný imprinter, známý také jako "žehlička".
"Mechanický snímač, imprinter, je v dnešní době pomalu překonaný, ale sloužil a vyhovoval více než padesát let," uvedla Petra Kopecká z HVB Bank. Pavla Paseková z eBanky k tomu doplňuje: "Imprintery nabízíme pouze jako záložní řešení k platebním terminálům - pro případ poruchy a podobně. V tomto případě klademe vyšší důraz na kontrolu karty, ověřování transakcí po telefonu a podobně."
Terminál pro přijímání platebních karet nemusí být umístěn jen u pokladny. Ty jsou sice nejběžnější, nicméně v nabídce bank jsou i přenosné terminály, které ocení například majitelé restaurací.
Jejich výhodou je, že transakci umožňují provést přímo u klienta, který se nemusí dohadovat, co že se děje s jeho kartou "někde v zákulisí". Například na přenosném terminálu nabízeném Komerční bankou je možné uskutečnit transakci až do vzdálenosti 100 metrů od základové stanice s pevnou linkou.

Kolik se za to platí

Platební terminály, jakož i jejich instalaci zajišťují banky firmám zdarma. Za zúčtování karetních transakcí však inkasují provizní poplatek. Ten se sjednává individuálně. Jeho výše se odvíjí od poplatku, který se odvádí bance, jež kartu vydala, potažmo i od poplatku příslušným kartovým asociacím. Výše poplatku se pohybuje řádově v procentech z plateb kartami.

Vyšší tržby versus poplatky

Podnikatel si musí dobře propočítat, zda mu poplatek dostatečně vykompenzuje předpokládané zvýšení tržeb.
Záleží především na druhu zboží, které prodává, ale i na lokalitě, ve které má prodejnu, a v neposlední řadě také na složení zákazníků. Například nakupující cizinci pravděpodobně dají přednost platbě kartou před hotovostí.
Zřízení terminálu pro přijímání platebních karet a tedy zkvalitnění služeb pro zákazníky netrvá dlouho. "Klienta požádáme o poskytnutí vstupních informací o svém obchodu, firmě a podobně formou vyplnění dotazníku. Pro zavedení služby požadujeme kopii živnostenského listu nebo výpis z obchodního rejstříku," říká Paseková. Po žádosti obchodník může začít přijímat karty zpravidla do tří až pěti dnů.
Většinou není nutné mít ani účet vedený u příslušné banky. Například v případě ČSOB může mít žadatel běžný účet v korunách vedený v kterémkoliv peněžním ústavu, v případě účtu u této banky se však zkracuje doba připsání peněz na účet.

Výhody a nevýhody přijímání platebních karet


Výhody
Zvýšení obratu: klient platící platební kartou utratí v průměru o 30 procent více než klient platící v hotovosti. Držitele platebních karet při nákupech silně ovlivňuje psychologický aspekt "plastikových peněz", a proto utratí víc, než by utratili v hotovosti.
Získání nových zákazníků: díky možnosti platby kartou utrácejí i náhodní zákazníci, kteří původně nic koupit nechtěli. Snazší bude mít nákup i lukrativní skupina zákazníků ze zahraničí.
Snížení nákladů: správa a vkládání hotovosti na běžný účet je dražší. Navíc manipulace s hotovostí je méně bezpečná než bezhotovostní transakce.
Nevýhody
Banky si za přijímání platebních karet účtují poplatky. Ty se pohybují řádově v procentech z transakce.