Vánoce se blíží, a tak i firmy chystají pro své klienty a obchodní partnery různá překvapení a pozornosti "pod stromeček". Tradičními dárky jsou kalendáře, psací potřeby, ale i hrnečky, klíčenky, kalkulačky nebo hodinky. Nabídka je skutečně široká.
"V tomto ročním období má převahu sezónní zboží, zejména kalendáře, diáře a novoročenky, doplněné dárky středního a vyššího standardu," uvedl Libor Daněk, ředitel společnosti DG Tip, která se na prodej firemních dárků specializuje. "Každoročně před Vánoci roste obliba reklamního zboží spjatého s hodováním, hodně se prodávají vinné a barové soupravy či kvalitní dárky do kuchyně. Letos navíc roste obliba reklamních předmětů spjatých s outdoorovými aktivitami," doplnil Daněk.

Jaký dárek zvolit
Ceny firemních pozorností přitom mohou být různé: od několika korun po tisíce. Ne vždy je však možné dát rovnítko mezi drahý dárek a vhodný dárek. Co se cení, je také originalita a užitečnost. V nabídce specializovaných firem tak můžeme nalézt hry a hlavolamy, ale také kosmetické dárky, zrcátka, manikúry i soupravy na čištění bot.
Jaký dárek pro toho kterého obchodního partnera tedy zvolit? Záleží na tom, jaké produkty společnost nabízí a kdo jsou její partneři. Je také důležité najít vhodnou míru v četnosti darů a hodnotě předmětů.
Pokud vidíte významného klienta jednou za rok, vyberte mu "k Vánocům" takový dárek, který odpovídá hodnotě jeho objednávky.
Naopak konáte-li více prezentací, na nichž chcete upoutat co nejvíce lidí, a máte omezený rozpočet, musíte se rozhodnout spíše pro levnější předměty. Pokud jsou efektní a originální, svůj účel splní také.

Ne vše lze dát do daní
Důležitou roli při volbě firemního dárku také mohou hrát daně. Ne každou pozornost totiž může podnikatel zahrnout do svých daňově účinných nákladů.
Daňovým výdajem může být jen taková pozornost pro obchodního partnera, která nestojí více než 500 korun (bez DPH) a která je opatřená logem - tedy je na ní název firmy či ochranná známka dárce či název propagovaného zboží nebo služby.
Podle Miroslavy Bardonkové z Finančního ředitelství pro Prahu by přitom mělo být logo na propagačních předmětech tak velké a tak umístěné, aby bylo dobře vidět. "Konkrétní umístění, barevné vyladění a podobně je věcí podnikatele," říká Bardonková, ale s tím, že každý případ je posuzován speciálně. Kromě loga a ceny klade zákon o daních z příjmů další podmínky na propagační předměty: do daňových výdajů nelze zahrnout takový, který podléhá spotřební dani. "Daňově" darovat tak nelze například cigarety.

Darovat lze i víno
Od 10. listopadu však novela zákona umožnila firmám zahrnout do daňově uznatelných nákladů i darovaná takzvaná tichá vína.
"Zákon byl přijat ještě v předvánočním období. Pro firmy podnikající na českém trhu se tak otevírá zajímavá možnost, jak obohatit sortiment reklamních předmětů o víno, které se ostatně stává stále oblíbenějším dárkem," uvedl již dříve ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
I v tomto případě však podnikatel nesmí zapomenout na to, že lahev je nutné opatřit logem a její cena nesmí přesáhnout pět set korun. Do tohoto limitu se přitom započítává nejen cena lahve, ale také například výdaje na dopravu, dotisk reklamních vinět, polepení lahví, či náklady na případné dárkové balení.
Projde-li novela zákona o daních z příjmů, která mění také zákon o DPH, nebude se muset od 1. ledna z takové lahve odvádět ani daň z přidané hodnoty. Ta se z propagačních předmětů odvádět nemusí, výjimka pro takzvaná tichá vína ale v zákoně zatím chybí.

Co říkají daňové zákony na firemní dárky
daň z příjmů
Daňově uznatelné nejsou výdaje reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary.
Do daňových nákladů však je možné zahrnout reklamní nebo propagační předmět. Ten musí být opatřen "logem" (obchodní firmou či ochrannou známkou, případně názvem propagovaného zboží či služby). Cena nesmí překročit 500 korun. Nesmí jít o zboží, které podléhá spotřební dani.
Od 10. listopadu je možné "daňově" darovat i takzvané tiché víno.
Daň z přidané hodnoty
Daň se nemusí odvádět z propagačního či reklamního předmětu, který je označený "logem" a nestojí víc než 500 korun. Nesmí jít o zboží podléhající spotřební dani.
Bude-li schválena příslušná novela, nebude se od ledna odvádět DPH ani z darovaného "tichého" vína.
Zdroj: daňové zákony, www.psp.cz