Právník ČSOB: Sdružení klame veřejnost

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v pondělí vyzvalo klienty ČSOB k hromadnému podání žaloby na tuto banku. Podle právního zástupce SOS, advokáta Petra Holce jsou poplatky za vedení běžného účtu, jeho zrušení a další neadresné poplatky protiprávní. Hlavní právní ČSOB Ján Lučan považuje aktivity SOS za nezodpovědné a jeho tvrzení týkající se poplatků odmítá. ČSOB rovněž včera sdružení zaslala dopis, ve kterém žádá odpovědi na své otázky.

HN: Domníváte se, že žaloba SOS má svá opodstatnění?
Není náhodou, že Sdružení obrany spotřebitelů opakovaně odmítá uvést, proč by poplatek za poskytování služby měl být protizákonný. On prostě protizákonný není a SOS by nemělo klamat veřejnost.
Je plně v souladu s právním řádem České republiky i Evropské unie, když je za poskytnutou službu účtována odměna. Poplatky jsou v českém bankovním sektoru určovány tvrdou konkurencí, která vždy dává klientovi možnost volby.

HN: Co si myslíte o samotné výzvě Sdružení obrany spotřebitelů?
Akci sdružení považuji za nezodpovědnou. Zamlčuje podstatné právní slabiny své výzvy, ale zejména neupozorňuje klienty, že podávání žalob může každého klienta v důsledku stát mnohem víc, než kolik zaplatil na předmětných bankovních poplatcích. Zdaleka nejde jenom o zmiňovaných 600 korun za soudní poplatek, ale i o další tisíce na nákladech řízení.

HN: Jak tedy klientům vysvětlíte poplatek za vedení běžného účtu, když jsou zpoplatněny i další související transakce?
Vedení běžného účtu je služba. Zdaleka nezahrnuje jenom ty dílčí operace, které jsou případně zpoplatňovány samostatně. Je to v první řadě poskytnutí bezpečí našim klientům. Nebo snad sdružení doporučuje, aby si obyvatelé Česka nechávali své úspory doma, v trezoru, nebo je půjčili sousedům a sami nesli riziko nesplacení?
Poplatek za vedení účtu zahrnuje i zasílání výpisů z účtu, včetně poštovního poplatku, který banka musí platit. V neposlední řadě je to i platba za připravenost banky 24 hodin denně realizovat transakce klientů - řekněme, že to je něco podobného jako měsíční poplatek za elektroměr nebo paušální poplatek za telefonní linku.

HN: Vedla podobný spor i vaše mateřská firma KBC v zahraničí?
Nevedla. Právní konstrukce výzvy sdružení je natolik absurdní, že se nedivím včerejšímu přiznání jejího místopředsedy Davida Šmejkala, že se neinspirovali zahraniční zkušeností. Ono taky není čím.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru