Saúdský princ dá na Citigroup

Dva "princové" si při neděli notovali v luxusním pařížském hotelu George V. Ten opravdový, saúdský princ Valíd bin Talál Abdul Azíz al Saud, odkryl některé ze svých investorských tipů. Ten "nepravý", výkonný šéf banky Citigroup Charles Prince, se zase mohl radovat právě nad doporučeními saúdského šlechtice. Valíd totiž míní, že akcie Citigroup vystoupají v roce 2006 až k 70 dolarům - o padesát procent výše, než jsou teď.
"Chuck Prince dělá vše pro to, abychom mohli bez obav očekávat vzlet akcií Citigroup zpět do nebeských výšin," uvedl na adresu šéfa banky Valíd. "Je mužem na svém místě," doplnil.
Šlechtic kromě Citigroup vřele doporučuje též aktiva mediálního kolosu Time Warner. U finančního ústavu se podle jeho slov daří upozadit sérii skandálů. Investoři prý větří překotný růst zisků. Společnost Time Warner zase může těžit z rozkvětu své internetové odnože America On Line.
Investoři saúdskému princi naslouchají velmi ostražitě. Na finančních trzích se pohybuje již čtvrt století a jeho sázky na podhodnocená aktiva firem s velkým "F" - se světoznámou značkou loga - jako Apple, Motorola nebo právě Citigroup, mu pomohly mohutně rozmnožit jeho bohatství. Dokonce tak, že je dnes označován za pátého nejbohatšího pozemšťana.
Synovce saúdského krále Abdaláha však s Citigroup nepochybně pojí i osobní zájmy. Je totiž největším akcionářem banky, když mu patří 4,3procentní podíl o celkové ceně 9,9 miliardy dolarů. Dočista nestranným pozorovatelem není ani v případě Time Warner, kde vlastní jedno procento akcií v hodnotě 821 miliónů dolarů.
"Time Warner nyní prochází údobím potenciálního oživení," soudí Valíd. "Když jsem před rokem potkal jeho šéfa Parsonse, řekl jsem mu, že America On Line je vskutku klenot," prohlásil. Richard Parsons, výkonný ředitel mediální společnosti, se v neděli rovněž účastnil pařížského setkání, informuje agentura Bloomberg.
Podle saúdského prince je America On Line pokladem, jejž řada investorů přehlíží, a to i přesto, že je to "lokomotiva", která táhne Time Warner vzhůru.
I kdyby Valíd bin Talál hodnotil vyhlídky "svých" firem nezaujatě, investoři by ještě neměli propadat bezhlavé nákupní horečce. Také saúdský princ-investor se již pořádně spálil.
Těsně před splasknutím technologické bubliny v roce 2000 investoval po padesáti miliónech dolarů do každé ze tří internetových firem: Amazon.com, DoubleClick a Priceline. Aby toho nebylo málo, týž rok svěřil 200 miliónů dolarů společnosti WorldCom, která o dva roky později zbankrotovala.
Ve své autorizované knižní biografii "Valíd: Byznysmen, miliardář, princ" nazývá tyto chybné investice jako "zmetky milénia".
Opačných doporučení, než jaká dal akciím Citigroup a Time Warner, se od něj dočkala firma Apple, jež vyrábí svébytné počítače i hudební přehrávače, iPod, s nakousnutým jablkem v logu.
"Přínosy iPodu i všech pozitivních kroků, jež učinil výkonný šéf Steve Jobs, jsou už obsaženy v kursech," míní Valíd, majitel tří procent počítačové firmy. Akcie Apple vzrostly za poslední dva roky pětinásobně, na 61,15 dolaru.