Z mnoha důvodů je to právě Polsko, které pro české podnikatele představuje obrovský, neprobádaný a zároveň nenasycený trh s rozmanitou nabídkou zahraničně obchodní spolupráce; řada českých firem však dodnes nedoceňuje její náročnost.
Není to jen jazyková bariéra, ale především neznalost místních poměrů (legislativa, konkurenční prostředí či zvláštnosti trhu).
Často bývá podceňován potenciál zahraničního partnera. Jak pro české, tak polské výrobce či distributory platí, že označení výrobku CE není vstupenkou na daný trh.
Zvláště české firmy se při prezentaci potýkají s nedostatečným obchodně-technickým vybavením - týká se to zejména nekompletních propagačních materiálů s neaktuální nabídkou, nepřeloženými texty, dále pak chybějících či neaktuálních obchodních vzorků a v neposlední řadě i nekompetence do zahraničí vysílaných obchodních zástupců.
V případě, že se podaří navázat spolupráci mezi českou a polskou firmou, dochází k oboustrannému podceňování důležitosti smluvní a jiné obchodní dokumentace. Obchodní smlouvy často neobsahují ani podstatné náležitosti, natož specifika spojená s mezinárodním významem dokumentu. Jde o nepřesné či zavádějící specifikace předmětu plnění, nevyjasněnost finančně-transakčních vztahů, neúplnost faktur zvláště s ohledem na označení předmětu fakturace a plátce DPH ve smyslu příslušné právní úpravy.
České firmy často upozorňujeme na nutnost rozlišovat mezi termíny nabytí "právoplatnosti" smlouvy a její "účinnosti" a na ověření si správnosti ostatních náležitostí smlouvy. Podepsaná smlouva nemusí ještě zaručovat realizaci akce či následně vymáhatelnost práva.
Je dobré nezapomínat na daleko větší dravost, operativnost, ale i "podnikavost" polských subjektů. Vyplývá to z existence privátního sektoru, který má v Polsku větší tradici než v českých zemích. I zde se tedy osvědčuje dodržování pravidla "důvěřuj, ale prověřuj". Jen tak se firma vyhne zbytečnému osočování a označování partnera za nesolidního, nekompetentního a jinak neplnícího smluvní vztah, který od počátku stojí na vratkých základech.
Mezi českými firmami také mnohdy panuje zažitá, zkreslená představa o jakési zaostalosti firem na polském trhu. Ze zkušenosti můžeme potvrdit, že již při první osobní návštěvě, na níž doprovázíme české zástupce k polskému zájemci, bývají příjemně zaskočeni otevřeným a srdečným a naprosto profesionálním vystupováním a jednáním v moderním až luxusním prostředí.
Někdy tato přátelskost bývá však zneužívána při uzavírání následných obchodních vztahů. Pozor zvláště na triky s tzv. výhradním obchodním zastupováním či realizací zboží a služeb za provize.

Autorka je obchodní manažerkou a členkou představenstva obchodně-marketinkového sdružení CZECH-POL TRADE


Důležité byznysové kontakty a adresy

Velvyslanectví České republiky v Polsku
Obchodní oddělení
Koszykowa 18
00-555, Warszawa
Tel.: 0048-22-628 19 57
Fax: 0048-22-621 98 80
commerce_warsaw@mzv.cz

Generální konzulát ČR v Katovicích
Obchodní oddělení:
Tel.: 32-609 99 63
Fax: 32-609 99 65
katowice@embassy.mzv.cz
www.mzv.cz/katowice


Zahraniční kancelář CzechTrade ve Varšavě
Szpitalna 1
00-020, Warszawa
Tel.: 0048-22-627 47 25
0048-22- 827 97 37
warsaw@czechtrade.cz


Česko-polská obchodní komora
Tel.: 00420 596 612 230
Fax: 00420 596 612 231
e-mail: cpok@opolsku.cz
www.opolsku.cz
www.webset.cz/polsko.htm - základní informace o podnikání v Polsku
www.infopolen.de - aktuální informace pro podnikatele, v němčině
www.eksporter.gov.pl - nabízí vyhledávání relevantních informací
www.tpp.com.pl - vyhledávání obchodních partnerů www.onet.pl - největší polský vyhledávací server
www.stat.gov.pl - stránky statistického úřadu
www.nbp.pl - stránky národní banky
www.mgpips.gov.pl - ministerstvo hospodářství, práce a sociálních věcí
www.mf.gov.pl - ministerstvo financí
www.mst.gov.pl - ministerstvo státního majetku
www.minrol.gov.pl - ministerstvo zemědělství
www.paiz.gov.pl - státní agentura pro zahraniční investice
www.pcbc.gov.pl - ústředí pro zkoušení a certifikaci
www.uzp.gov.pl - úřad pro veřejné zakázky
www.mtp.com.pl - poznaňské mezin. veletrhy
www.polfair.com.pl - polská veletržní korporace
www.getin.pl - celní, daňové, finanční, právní informace