Pojišťovny mohou jednostranně zvyšovat pojistné


Tuto možnost dal pojistným ústavům zákon 37/2004 Sb. o pojistné smlouvě a o změně souvisejících zákonů, který je v platnosti od počátku tohoto roku. Zákon mimo jiné umožňuje pojišťovnám jednostranně zvyšovat pojistné pro případ, že by se změnily podmínky pro stanovení výše pojistného, a to hlavně nově i u pojištění osob.
Představte si, že uzavřete úrazové pojištění, kapitálové životní pojištění nebo jakýkoliv jiný produkt z oblasti pojištění osob například na dvacet let. Po deseti letech vám pojišťovna oznámí, že se změnily podmínky na trhu a že pokud chcete mít z pojistky stále stejné plnění, musíte platit více. Nemyslím si, že tento stav je zcela korektní. Velice doporučuji na toto při uzavírání pojistky myslet, protože pokud k tomu dojde, máte pouze dvě možnosti. Necháte si pojistku zdražit a nebo ji vypovíte vyjádřením nesouhlasu s novými podmínkami. A v tom případě vám bude vyplaceno odkupné, pokud máte rezervotvorné pojištění, a je po pojistce a po zajištění.
Pokud ale budete potřebovat krýt rizika, na které byla založena, budete muset diktát pojišťovny přijmout.
Přesně se o tomto zákon zmiňuje v §13 odd. 3) a 4). Zákon (odstavec třetí) říká: "Pojistná smlouva může stanovit podmínky, za kterých má pojistitel právo v souvislosti se změnami podmínek rozhodných pro stanovení výše pojistného, s výjimkou změny věku a zdravotního stavu u pojištění osob, upravit nově výši běžného pojistného na další pojistné období. Pojistitel je povinen nově stanovenou výši pojistného sdělit pojistníkovi nejpozději ve lhůtě dvou měsíců před splatností pojistného za pojistné období, ve kterém se má výše pojistného změnit. V jiných případech nelze bez dohody s pojistníkem výši pojistného měnit, nestanoví-li tento zákon jinak.
(4) Pokud pojistník se změnou výše pojistného podle odstavce 3 nesouhlasí, musí svůj nesouhlas uplatnit do 1 měsíce ode dne, kdy se o navrhované změně výše pojistného dozvěděl; v tomto případě pak soukromé pojištění zanikne uplynutím pojistného období, na které bylo pojistné zaplaceno, nebylo-li dohodnuto jinak. Pojistitel je povinen ve sdělení o nově stanovené výši pojistného pojistníka na tento následek upozornit."
Musím konstatovat, že úvaha našich zákonodárců v této oblasti je opravdu zvláštní. Chápu, že to takto funguje u majetkového pojištění, protože tam, kde včera ještě nebyla záplavová oblast, zítra může být všechno jinak.
Je tu ale jeden důležitý aspekt. Tuto věc může pojišťovna využít, jen, pokud je §13 odd. 3) a 4) zanesen ve Všeobecných pojistných podmínkách pojištění osob (VPP). Ty jsou součástí každé smlouvy (pojistky), kterou chcete uzavřít.
Nedá se paušálně říci, že ta pojišťovna toto právo využívá plošně u všech produktů a ta zase vůbec. Velmi záleží na jednotlivých produktech. Je třeba si dát velký pozor při uzavíraní smlouvy a podívat se do VPP pojištění osob a ujistit se, že §13 tam opravdu není zanesen.
Autor je manažerem společnosti Kapitol pojišťovací a finanční poradenství