Už od listopadu by měla být v pražských ulicích k vidění zvláštní, zbrusu nová tramvaj: zvenku bude polepená nápisy typu "Když nevím, zavolám 800 200 200". Uvnitř se pak zvídaví cestující dočtou, co jim přinesl vstup do Evropské unie.
Přeměna obyčejné soupravy v takzvanou Informační eurotramvaj je součástí osvětové kampaně, která má v Česku zvýšit zatím matné povědomí o EU. Projekt, jenž české daňové poplatníky přijde skoro na 1,2 miliónu korun, tento týden - spolu se čtyřiceti dalšími - vybraly speciální expertní komise, které sezval Odbor pro informování o evropských záležitostech Úřadu vlády.

Mezi uchazeče o granty vláda rozdělila celkem 19,7 miliónu korun. Letošní osvěta ji tak přijde o 180 miliónů laciněji než dva roky staré přesvědčování, aby lidé hlasovali pro vstup do EU.
Peníze si mezi sebou rozdělí hlavně organizace, které mají s unií letité zkušenosti. Ve výběrovém řízení s projekty uspěla například proevropská občanská sdružení Europeum a Ano pro Evropu, Národní vzdělávací fond nebo Hospodářská komora.

Mezi poraženými naopak zůstala třeba Liberálně-konzervativní akademie Cevro, názorově blízká občanské demokracii. Právě ODS přitom dopředu upozorňovala, že vládní eurokampaň podpoří jen tehdy, pokud v ní dostanou prostor i euroskeptici.
"Projekt Cevra nebyl vybrán pouze proto, že nebyl dostatečně kvalitní," vysvětlil včera zaměstnanec vládního euroodboru Ivo Hlaváč, který komisím předsedal. "Celkem jsme vybírali ze 116 projektů. A devadesát procent z nich bylo dobrých."
Kromě podnikatelů nebo třeba důchodců, pro něž se vytisknou nejrůznější brožury a zorganizují speciální semináře, čeká osvětový podzim také žáky ve školách. Většina z dvanácti projektů, které mají unii "přinést" do škol, počítá s vytvářením manuálů, skript či letáků jak pro studenty, tak pro učitele i rodiče.

Trochu jiným projektem je pak "Tajemná komnata" - soutěž pro děti druhého stupně základních škol. "Děti dostanou za úkol zpracovat projekt, díky němuž se například podívají na úřady, které by je asi jinak minuly," říká autorka námětu Markéta Dušková ze společnosti Protokol Service. Vítězové druhého, vědomostního kola se pak podívají do Bruselu, kde by se měli setkat i s českým komisařem Vladimírem Špidlou.

Evropská osvěta v Česku

Kolik bude kampaň stát?
Za 41 projektů, které mají zvýšit povědomí Čechů o EU, letos daňoví poplatníci zaplatí 19,7 miliónu korun. Projekty týkající se členství Česka v EU a budoucnosti Evropy spolykají 8,4 miliónu korun. Osvěta ve školách bude stát skoro 6 miliónů korun, distribuce informací o evropských fondech a takzvané produkční projekty 5,3 miliónu korun.
Projekty, které uspěly
Generace nula na prahu Evropy - cyklus debat pro děti od 13 do 14 let, jejichž nejlepší účastníci budou natáčet diskusní pořad pro děti z produkce ČT (Alena Červenková).
Využití programů EU pro oblast kultury - návod, jak čerpat peníze z fondů, z nichž se běžně financují spíš silnice apod. (Divadelní ústav)
Tisk letáků Romové a EU - pravdy a mýty o životě v unii (Sdružení CPA).

Související