Majitel jedné technologické firmy mi nedávno vyprávěl o svých začátcích v podnikání. Přijel programovat do Německa, kde nevěřili, že je schopen zvládnout úkol, který po něm chtěli. "Ano, víme o programátorech z Indie, ale z České republiky?" pochybovali tamní manažeři. Přesto uspěl, získal první kapitál a dnes řídí firmu se stomiliónovým obratem.
"Víte, u nás příliš dobrou pověst nemáte," řekl mi jeden rakouský ekonom. V Rakousku je spojení česká ekonomika pojmem spíše hanlivým: "Sliby neplníte, nestaráte se o kvalitu svého života a prostředí, ve kterém žijete. A ten nepořádek!"
Sečtělý vystavovatel popisoval své pocity z jednání v zahraničí slovy, která nápadně připomínala verše ze Sezóny v pekle Arthura Rimbauda. Opravdu si připadal jako ten "opilý usmrkanec na hospodském záchodku, zamilovaný do brutnáku, jejž rozpouští paprsek".
"Ještě než otevřeme pusu, tak se nám stává, že od nás očekávají cenu o patnáct procent nižší než konkurence ze starých zemí unie," podělil se o zkušenost obchodní ředitel IT firmy po jednáních v Belgii.
To vše je důsledek toho, jak umíme svým vystupováním vytvářet image země, firem a značek. A je to o schopnosti důstojně reprezentovat, maximální důvěryhodnosti a solidnosti, znalosti jazyků. Každý z nás je vlastně reprezentantem se lvíčkem na prsou. Odpovědností státu je, aby pouze takto kvalitní lidi vysílal na zastupitelské úřady a do zastoupení státních institucí a aby podpořil naši image inteligentním prezentováním České republiky.
Říkáme o sobě, že jsme zemí, která nabízí jedinečnou kombinaci bohaté kulturní a průmyslové tradice, dobrého renomé, lidského kapitálu založeného na znalostech a schopnosti vymýšlet nová řešení. Přitom krkolomně vymýšlíme zadání státní mediální kampaně v zahraničí, onen příběh příběhů, který by stál za lepším jménem naší země ve světě.
Patrně nejvýznamnějším posunem ve vnímání naší země v poslední době byl náš vstup do Evropské unie. Jsme součástí vyspělého trhu, kde vládne svoboda, vyspělé hodnoty života i kultura vztahů. Součástí největšího prostoru svobodného obchodu na světě, který má vysokou úroveň života.
Dobré jméno země lze měřit. Nové kontakty, rozpracované a uzavřené kontrakty, a to v porovnání s vloženými finančními prostředky státu a firem. Podle nedávné analýzy Ministerstva průmyslu a obchodu přineslo necelých dvě stě miliónů korun určených na veletrhy a výstavy v zahraničí v loňském roce rozpracované obchody ve výši přesahující 22,4 miliardy korun. Letos hodnota zakázek získaných z prezentací v zahraničí vzrostla o 35 procent.
A nakonec je tu přece historie značek, které nás proslavovaly ve světě - Škoda, ČKD, Jawa, Tatra, Zbrojovka, Pilsner Urquel či Elitex. To jsou poučné příběhy plné energie, technických a lidských kvalit těch, kteří stáli či stojí za jejich jménem.
Věřím, že schopnost vymýšlet a poprat se s problémy se v nás neztratila. Je v každém z nás, v tom co přínosného uděláme a jak o tom a o nás budeme ve světě mluvit.


náměstek ministra průmyslu a obchodu