Bývalý rektor vidí chyby hlavně u kolegů

Za tím, že v Česku na vysokých školách studuje stále malé procento lidí, vidí senátor a donedávna i rektor Masarykovy univerzity v Brně Jiří Zlatuška především špatnou práci svých bývalých kolegů. Ministryně školství Petry Buzkové se naopak zastává. "Ta je schopnější než drtivá většina rektorů," tvrdí.

HN: Nová studie srovnává údaje za rok 2003. Tam, kde figurujeme u dna tabulky, se ministryně brání, že se za tu dobu podařilo mnohé změnit. Třeba že se výdaje na žáka zvedly. Má pravdu?
Za působení ministryně Buzkové peníze na vysoké školy opravdu každoročně narůstají. Týká se to jak peněz, které jdou na studenty, tak peněz, které jdou na výzkum. K tomu nelze mít žádné výhrady.

HN: O kolik peněz jde nyní do vysokých škol víc?
Od doby, kdy vznikala studie OECD, se ročně se přihazovaly zhruba dvě miliardy. Problém je, že peníze je stát ochotný dávat mnohem větší rychlostí, než jaká je ochota škol brát větší počty studentů.

HN: Podle statistik v Česku studuje nízké procento lidí. Lepším údajům tedy brání rektoři?
Drtivá většina. Nejsou ochotni vytvářet pro studenty příležitosti a přemýšlet, jaké formy studia zvolit, aby u nás studoval stejný počet populace jako v západních zemích. Tam dnes vidím mnohem větší problém než ve státním rozpočtu. Předloni to vypadalo tak, že když se vysokým školám určily financované počty studentů, bylo jich přijato o tisíc méně, než jaké byly peníze.

HN: Proč to tak školy dělají?
Jsou zkostnatělé. Chovají se zbytečně opatrně. Je to chyba jejich politiky, že nejsou schopné pružněji měnit způsob, kterým se dělá výuka jinde. Třeba přecházet na písemná zkoušení, což nevyžaduje takové kapacity od vyučujících.

HN: Statistiky za rok 2005 budou příznivější?
Nelze čekat zlepšení z roku na rok. Nějaký posun se objeví, ale žádná sláva to nebude. Změny musí začít už dole. Střední školy preferují profesní vzdělávání, nikoli obecnější, ze kterého se přechází na vysoké školy. Než se těžiště posune, bude to chvíli trvat.

HN: Co je podle vás nutné udělat?
Musíme rozlišovat školy podle kvalit. Tam zdaleka nejsme u konce.