Český a rakouský učitel stráví ve škole stejně času, přitom ten rakouský bere na hodinu téměř o polovinu víc.
Včera zveřejněná studie OECD potvrzuje, že ve srovnání s třiceti nejvyspělejšími zeměmi světa patří čeští učitelé svými výdělky až na konec. A to se přitom neporovnávají nominální platy, experti OECD přepočítávají částky na skutečnou kupní sílu platu v dané zemi.
Průměrný český učitel na druhém stupni základní školy tak dostává po patnácti letech praxe za hodinu třicet amerických dolarů.
Ministryně školství Petra Buzková však upozorňuje: "Studie srovnává údaje za rok 2003. Za tu dobu už platy učitelů poměrně značným způsobem stoupaly. Takže až se bude hodnotit rok 2005, výsledky budou slušné, i když na průměru zemí OECD stále nebudeme."

Překročení průměrné mzdy
Statistiky dávají Buzkové za pravdu. Před třemi lety brali čeští pedagogové průměrně přes šestnáct tisíc korun měsíčně, letos se jejich mzda pohybuje už kolem dvaceti tisíc. Průměrný plat v zemi je přitom necelých devatenáct tisíc.
Navíc na učitele další zvýšení platu čeká.
Ministerstvo školství totiž v příštím roce dostane o osm a půl miliardy vyšší rozpočet než má letos. To mimo jiné umožní zvýšit platy kantorů o šest procent.
"Rozpočet jasně ukázal, že školství bylo prioritou vlády, protože jeho navýšení bude velice znát. Platy pedagogů rostou rychleji než mzdy ostatních zaměstnanců v rozpočtové sféře," uvedla ministryně.
Její poradce Martin Profant podotýká, že se už koncem letošního roku pedagogům zvýší platy na slibovaných 120 procent zdejšího průměru.
"Důležité je i to, že jsme pro učitele prosadili výjimku a nemusíme snižovat stavy o dvě procenta jako ostatní resorty," uvedl Profant.
Kabinet před dvěma lety dvouprocentní pokles počtu učitelů svým nařízením doporučil. Ještě v květnu však ministerské statistiky ukazovaly, že se k takovému kroku odhodlali málokde. Třeba vloni propustily školy jen zhruba jedno procento kantorů - tedy dva a půl tisíce učitelů.
Také proto si učitelé v mnoha krajích stěžovali, že sice dostali vyšší tarifní platy, jak stát slíbil, ale ředitelé jim na oplátku sebrali osobní ohodnocení. Kraje totiž musely rozdělit peníze mezi větší počet lidí, než s jakým resort kalkuloval.
Ze šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání vyplývá, že podobná situace by se už s novým školním rokem neměla opakovat. Nadpoloviční většina oslovených ředitelů základních a středních škol totiž uvedla, že se propouštět bude. Už jen proto, že letos nastoupilo do základních škol zhruba o třicet tisíc dětí méně.

Odbory chtějí ještě víc
Pro školské odbory je však avizované šestiprocentní zvýšení mezd málo a požadují nárůst o deset procent tak, aby si kantoři polepšili o dva tisíce. O svých požadavcích chtějí ještě jednat, oslovit místopředsedy vlády a přesvědčit poslance, kteří budou o státním rozpočtu rozhodovat. Protesty zatím neplánují. Na výraznější navýšení podle Buzkové už peníze nebyly.
I když si kantoři nosí domu oproti svým zahraničním kolegům méně peněz, ve třídách také stráví ve srovnání s ostatními téměř nejméně hodin. Ukázaly to včera zveřejněné údaje.
Český učitel na druhém stupni základní školy ročně odučí 614 hodin, zatímco průměr zemí OECD je 701 hodin.
Na jednoho učitele v českých školách připadá 14,3 žáků, což odpovídá mezinárodnímu průměru. V analýze OECD vychází na jednoho učitele 14 žáků.
Obecně platí, že s vyšším stupně školy klesá počet žáků na pedagoga.

České školství ve srovnání se světem