Instalatér a kuchařka - klišé jako účinná propagace

V mezinárodní propagaci zemí bývalého východního bloku zavládl nový trend: rozbíjet stereotypní vnímání Západoevropanů pomocí těch největších klišé.
Alespoň na to ukazuje vzájemná shoda hned dvou kampaní, jimiž se nejprve od března Česko, a nyní od půli června i Polsko, v zahraničí prezentují.

Démon instalatér...

Polské centrum cestovního ruchu vsadilo na plakáty polského instalatéra, který se stal v původní patnáctce Evropské unie synonymem strachu z nováčků z deseti nových členských zemí - že přijdou, a připraví místní lidi o práci.
Podobně démonizované jsou i polské zdravotní sestry - a právě jedna taková před pár dny instalatéra pro potřeby kampaně vystřídala. U obou však vzkaz zůstal stejný - ať již anglickými, německými nebo francouzskými nápisy na plakátech říkají: "Já zůstávám v Polsku. Vy přijeďte." Polská kampaň nyní slaví pro svůj důvtip na Západě velký úspěch - jenže není úplně originální.
"Napadlo to jednoho kolegu u nás v centru. Ten nápad se nám líbil, a tak jsme ho použili na přebalu informační brožury o Česku," říká Marcel Sauer, ředitel Českého centra ve Vídni. Brožuře vévodí obrázek české kuchařky a dělníka. Zejména v gastronomii se totiž Češi v Rakousku uplatňují - a to již tradičně. "Téměř s kýmkoli se tu dáte do řeči, začne za chvíli vzpomínat, jak doma měli českou kuchařku. Je to velký stereotyp. Použili jsme ho jako návnadu a v brožuře se snažíme vysvětlit, že ve skutečnosti je to trochu jinak. Že v Česku je pochopitelně i množství intelektuálů, architektů a podobně," dodává Sauer.
Centrum celkem vydalo šest tisíc kusů brožur. Dva tisíce z nich putovaly do podobných, zejména na turistický ruch zaměřených organizací. "Samozřejmě to šlo i na polské kulturní centrum. Čímž ovšem nechci tvrdit, že si toho museli všimnout a nápad okopírovat," říká Sauer.
Sami tvůrci kampaně jakoukoli inspiraci zvenčí odmítají - nepotřebovali ji. Stačilo procházet si posledního půl roku zahraniční tisk. "Koneckonců, i sám exprezident Walesa říkal, že skončila éra malého elektrikáře z Gdaňska a začala éra polského instalatéra," píše se na internetových stránkách Polského centra turistického ruchu.

... a jeho mediální život

"Napadlo nás, že by se toho dalo využít, když jsme zjistili, že polský instalatér už žije vlastním mediálním životem," upřesňuje ředitel centra a hlavní strůjce kampaně Andrzej Kozlowski. Mimochodem - že to byla trefa, o tom svědčí skutečnost, že jen internetové stránky polského centra cestovního ruchu zaznamenaly třicetkrát vyšší návštěvnost.
"Kampaň se zkrátka jen snaží využít toho, co mají dnes lidé v zemích západní Evropy stále před očima," soudí tiskový tajemník polského velvyslanectví Rafal Morawiec."Vlastně jsou na tom naše země podobně, obě potřebují rozbít jistý zažitý způsob vnímání."