Umělce můžeme mimo jiné posuzovat i podle toho, do jaké míry jsou napodobovaní a vykrádaní. Nakolik se jejich dílo stalo proti jejich vůli jakýmsi nevyhlášeným veřejným majetkem, součástí populární kultury, reprodukcí na stánkařských plakátech.

Kdybychom měli jmenovat tři nejkopírovanější výtvarníky posledních desetiletí, byli by to zřejmě: Boris Vallejo a jeho fantasy hrdinky, Hadžime Sorajama, autor sexy robotek z lesklého kovu, a H. R. Giger. Dva ze tří jmenovaných se věnují znázorňování prorůstání světa člověka a techniky.

Je to pouhá náhoda? Zřejmě ne. Naše sbližování se sférou technologií potřebuje nacházet kulturní podklad v umění a v novodobých mýtech, jež na sebe berou podobu například filmové trilogie Matrix.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se