Podobně jako Transsibiřská železnice spojoval Evropu s Asií. To samo o sobě počítá s nějakou romancí. Ale také byl mnohokrát slavně poctěn fikcí: Manžel Lady Chatterleyové jím jel stejně tak jako Graham Greene, agent 007 James Bond, Agatha Christrie a s ní známý detektiv Hercule Poirot. Orient Express je víc než neobyčejný dopravní prostředek. Zrcadlí část našich fantazií a představuje kombinaci luxusu, mystérií a dobrodružství. A kdo chce všechno tohle prožít, může si koupit jízdenku. Orient Express vyjíždí několikrát do roka, aby oživil starou slávu a legendy.

Zrození legendy
U zrodu jedné z nejdůležitějších událostí luxusního mikrokosmu civilizovanéhosvěta byla fascinace. Georgese Nagelmackerse, 28letého Belgičana fascinovaly v roce 1872 na návštěvě USA luxusní rychlovlaky bratří Pullmanů. Nagelmackers dostal nápad: udělat něco podobného v malé, hranicemi rozdělené Evropě. Založil Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) a jeho vlaky měly být nejenom nej co do komfortu a luxusu, ale navíc měly přejíždět celou Evropou. Historie slavného vlaku začíná 4. října 1883, kdy se novotou vonící vagóny s luxusními goblény, s plyšem a sametem, těžkými lustry, porcelánem, stříbrnými podnosy a křišťálovými číšemi vydaly ráno v 7.10 hodin z Paříže do Konstantinopole. Prvních čtyřicet cestujících dosáhlo cílové stanice za sedmdesát hodin.

90514_investice_expres (expres)



Express d'Orient byl prvním oficiálním expresním vlakem Nagelmackersovy společnosti, která se již o rok později stává společností "velkých evropských expresů" (Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens).
Jak takový Evropský Express vypadal, lze i dnes vidět před istanbulským nádražím Sirkeci, které bylo pro cestující konečnou stanicí doslova na konci Evropy. Je zapotřebí trošku fantasie k představě, jak tato malá lokomotiva (TCDD 2251 typu Kraus-München, číslo 380 patent z roku 1874) táhne za pomoci parní síly a za asistence víry v technický pokrok vagóny napříč evropskou civilizací.

Pušky pro cestující
Cestování v té době nebylo jenom prostředkem ale i vlastním cílem. Cesta byla stejně tak rituálem jako příjezd a pobyt na místě. Byla tehdy plná dobrodružství a číhajících nebezpečí. Na doporučení společnosti měli být cestující ozbrojeni pistolemi a puškami. Ve Varně se musel vlak nalodit a pokračoval do Konstantinopolu mořskou cestou.
Již za šest let, v roce 1889, přijíždí první Express d'Orient z Paříže do Konstantinopolu bez přestupování. Vlak vyjížděl z Paříže v pátek v 7.10 ráno a dorazil příští ráno v 6.52 do Vídně. V neděli ráno v 6.55 byl příjezd do Bukurešti. Istanbul dosáhl Express v pondělí v 1.30 v noci. Celkem 63 hodin.
Začátkem roku 1890 propojil Orient-Express Londýn s Paříží. Z anglického hlavního města byli tehdy pasažéři dopraveni do Doveru vagóny Pullman a po přeplutí Kanálu pokračovali věhlasnými vozy Nagelmackersovy Wagons-Lits. O rok později vlak na Balkáně přepadli vyděrači, kteří vzali 5 rukojmích a požadovali 120 tisíc liber výkupného. Wagon-Lits zaplatila a Express mohl pokračovat do Konstantinopolu. Další rok mezi cestujícími vypukla cholera. Zájem o toto tehdy nejrychlejší spojení s Asií ale roste a roku 1894 otevírá Wagons-Lits v Istanbulu pro vznešené pasažéry luxusní hotel, famózní Pera Palas.
Princezny, prezidenty, diplomaty, špiony i umělce, kteří vlakem na istanbulské nádraží Sirkeci přijeli, již očekávali turečtí siláci, kteří je v nosítkách, zvaných palanquin nebo jednoduše na upocených zádech odnesli do právě postaveného Pera Palas hotelu. Později převáželo hosty od Bosporu na kopec Pera Tünel, nejkratší metro na planetě.

Dobrodružná historie
Poté, co se v roce 1906 začal využívat na cestě Evropou Simplonský tunel - tenkrát s 20 km nejdelší na světě, byla vytvořena železniční trať Simplon-Orient-Express a na cestách do Benátek trať Venice-Simplon-Orient-Express. Evropské železniční nadšení však rokem 1914 předběžně končí. První světová válka omezila také provoz Orient-Expressu. Vagóny a lokomotivy spravovala Německá armáda. Kuriozitou vlaku a prominentní obětí je slavná Mata Hari, již tehdy známá jako frequent traveler v Orient-Expressu. Okouzlující a svůdnou dámu v roce 1917 obžalovala francouzská armáda ze špionáže pro Německo a popravila.
V roce 1919 byl obnoven provoz na trati Simplon-Orient-Express, která umožnila cestu přes Švýcarsko a Itálii do Jugoslávie, Bulharska a Turecka. O dva roky později byla zprovozněna také původní trať Orient-Expressu. Evropské železnice expandují a v roce 1924 se otvírá trať Arlberg-Orient-Express, vedoucí přes Švýcarsko.

90514_investice_expres_nadrazi (nádraží)

 

"Vražda v Orient Expresu"
Koncem 20. let minulého století se přihodila událost, která se díky literatuře zapsala do legendy vlaku: V roce 1929 zavál sníh vlak na Balkáně. Když s pětidenním zpožděním dorazil do Istanbulu, byl evropský bulvár plný historek o tom, jak pasažéři lovili karpatské vlky, aby nezahynuli hladem.
Událost inspirovala Agathu Christie, která toto vlakové spojení v letech 1926 - 1932 využívala na cestách do Persie, ke slavné novele Vražda v Orient Expresu (1934). Podle Christie a pozdější filmové verze (1974 ) zůstane vlak kvůli sněhové bouři trčet někde v Jugoslávii. Ve vlaku jsou kromě jednoho amerického milionáře také šlechtici a diplomaté a detektiv Hercule Poirot. Poté, co se objeví mrtvola milionáře, je každý z cestujících možným vrahem. Prvním velkým filmem, který se odehrává v Orient-Expressu je ale Hitchcockův "A Lady vanishes" z roku 1938. Později jeli filmovým Expressem také Sherlock Holmes, James Bond (From Russia with Love, 1963) a další.
Po vlcích, vrazích a vyděračích to byli v roce 1931 balkánští teroristé, kteří zaútočili na vagóny Orient-Expressu a zabili na 20 lidí.

90514_investice_expres_interier (interiér)
Snímek: Marian S. Sucha

Trať mezi světadíly
V roce 1930 trať Taurus Express propojila kontinenty. Vedla z Istanbulu do Teheránu, Bagdádu a Káhiry. Plánované bylo také pokračování tratě až do indické Bombaje. Hrdé plány zastavili Hitler a druhá světová válka.
Evropa po válce byla jiná než ta do roku 1939. Studená válka a komunismus neměly zájem na cestování a luxusu. V roce 1962 přišel konec tratě Simplon Orient-Express a ačkoliv byl vytvořen tzv. Direct Orient-Express, v roce 1977 končí definitivně i ten. Letecká doprava je rychlejší než i ten nejluxusnější vlak.

Nostalgie pro movité turisty
Skutečná éra Orient-Expressu skončila vlastně již vypuknutím světové války a téměř 40 let nebylo o legendárním vlaku slyšet. Jako nostalgický turistický vlak, tažen parními lokomotivami jezdíval na objednávku v roce 1976 sporadicky přes Evropu.
Jakýsi comeback slavil ale v roce 1982 poté, co skupina nadšenců kolem Jamese B. Sherwooda na jedné aukci u Sotheby´s zakoupila dva historické vagóny slavného vlaku a nechala je restaurovat. Pak se našly ještě další vagóny a 25. května vykonal "nejslavnější vlak historie" cestu z Londýna do Benátek (v současné době je nejvyužívanější trasou Benátky - Paříž - Londýn a zpět). Pana Sherwooda stála rekonstrukce kolem 11 miliónů anglických liber!

Občas i do Prahy
Dnes existuje několik tras Orient-Expressu a lze si objednat celé, nebo pouze jejich část. I dnešní nostalgický Orient-Express stojí ve znamení úcty k tradici a stylu. Jak interiéry vagónů, tak i kvalita služeb, a to do sebemenších detailů, jsou excelentní. Kdo nastoupí do vlaku, ocitne se v jiném světě. Osobní steward, který je po celou cestu k dispozici, zavede cestujícího do přepychového kupé. K večeři si muži usedají ve smokingu a dámy v "malém černém". Piano a konverzace podtrhují atmosféru 20. a 30. let minulého století.
Dnešní Orient Express zavítá občas i do Prahy. Je to jedna ze stanic na trase Benátky - Vídeň - Praha - Frankfurt - Paříž - Londýn. Souprava má historické vagóny - původní rekonstruované Pullman a Wagon Lits. Jízdenka v celé trase pro jednu osobu stojí v přepočtu téměř 80 tisíc korun, pochopitelně - all inclusive.
Ani na Orient z názvu vlaku se nezapomíná. I když už jen jednou za rok. To slavný vlak vyjíždí na šestidenní pouť po trase Istanbul - Bukurešť - Budapešť - Benátky. Tady si ovšem za luxusní nostalgii připlatíte ještě výrazněji - cesta vás vyjde na 4710 eur, tedy něco málo přes 140 tisíc korun. Z Istanbulu slavný Orient-Express letos vyjíždí 9. září.

 

KDY VLAK VIDĚT
Orient Express poprvé zavítal do Prahy v roce 1994. Od té doby jezdí trasu Benátky - Vídeň - Praha - Frankfurt - Paříž - Londýn celkem čtyřikrát do roka. Odjezd z Benátek je vždy ve středu v půl osmé večer. Do Prahy přijíždí ve čtvrtek okolo třetí hodiny odpoledne a odjíždí v sobotu ve 14.50 hodin. Do Londýna vlak přijíždí v neděli okolo páté hodiny odpoledne. Jedinou oficiální zastávkou na našem území je Praha, vlak zastavuje z provozních důvodů ještě v dalších stanicích.
Souprava má 17 vozů, původních rekonstruovaných vagonů Pullman a Wagon Lits. Délka soupravy činí 400 m a hmotnost 920 t. V současné době vlak není tažen žádnou parní lokomotivou, pouze v úseku Kutná Hora - Praha je vždy tažen muzejní elektrickou lokomotivou ř. E499.004 (140 004) "Bobina". Vlak nejede rychleji než 100 km/h.
Jízdenka v celé trase pro jednu osobu stojí 2605 eur (5 dní/4 noci). V ceně je ovšem veškerý komfort tohoto vlaku.

Kdy lze vlak vidět v ČR v roce 2005:
19. a 21. května
16. a 18. června
19. a 21. září
6. a 8. října

* Informace: Kateřina Šrubařová, tel.: 602 363 717,
e-mail: k.srubarova@tiscali.cz , http://sweb.cz/orientexpress/

* Oficiální stránky provozovatele Orient-Expressu, itineráře, historie, ceny a vše o slavném vlaku: www.orient-express.com