Tréninky řídících schopností jsou oblastí, která se v posledních letech rychle rozvíjí, a to nejen v používaných přístupech, ale i v pojmech a jejich významech. Nejčastěji se vyskytující termíny z této oblasti jsou shrnuty v tomto přehledu. Názvy, u kterých je zažitý jejich anglický originál, jsou ponechány v mezinárodní podobě.

  • Aktivní metody rozvoje, tréninkové metody založené na možnosti získávat nové schopnosti na základě vlastních zkušeností s řešením situací a problémů. Patří k nim především případové studie, hraní rolí, písemná zadání, manažerské hry, případně hry prováděné ve vnějším prostředí.
  • Brainstorming, skupinová diskuse podporující kreativní myšlení mimo zaběhnuté rámce uvažování. Používá se nejčastěji jako nástroj hledání nových postupů a alternativních způsobů řešení. Předpokladem je příprava prostředí, instruktáž účastníků, demonstrace metody na cvičném problému a moderování zkušenou osobou.
  • Behaviorální schopnosti, schopnosti projevující se úspěšným chováním v sociálních situacích, především schopnosti účinně komunikovat se spolupracovníky, vést, motivovat, trénovat, poskytovat zpětnou vazbu, řídit skupinovou diskusi, jednat s uchazeči o práci a podobně.
  • Development Center, metoda sloužící k vyhledání tréninkových potřeb i k získání nových pracovních a řídicích schopností. Podstatou je plnění modelových individuálních či skupinových úkolů, často v podobě případových studií, a jejich následné vyhodnocování nadřízenými a dalšími hodnotiteli. Cílem je odborný trénink, nácvik týmové spolupráce, sociálních schopností a tak dále.
  • Efektivita tréninku, míra, v jaké se podařilo dosáhnout jeho cílů. Lze ji posuzovat tím, co bylo naučeno (například pomocí testů manažerských dovedností), pozorováním změn v řídícím chování a hodnocením pracovních výsledků manažera (dopadem na produktivitu, prodej, náklady...). Hlavním předpokladem efektivity tréninku je možnost si nové poznatky a postupy vyzkoušet.
  • E-learning, vzdělávání a trénink využívající informačních technologií. Výhodou jsou nižší náklady, časová pružnost využití, možnost průběžné aktualizace textů a interaktivní metoda výuky.
  • Hraní rolí, aktivní metoda tréninku řídicích dovedností, založená na simulaci reálných pracovních situací a nácviku typických řídicích rolí. Vedle nácviku dovedností a pochopení dopadu vlastního chování na druhé slouží i k pochopení chování druhých osob a jejich motivace.
  • Check-list, soupis činností, které je třeba při řešení určitého úkolu provádět. Může být použit při tréninku k ověření toho, zda manažer plně zvládl úkoly své řídící funkce.
  • Interkulturní schopnosti, schopnosti komunikovat a spolupracovat v mezinárodním firemním prostředí, řídit vícekulturní pracovní skupiny, rozumět potřebám a zvyklostem zahraničních partnerů, respektovat hodnoty odlišných národní kultur a podobně.
  • Klíčové kvalifikace, základní předpoklady nezbytné pro většinu řídicích pozic. Patří k nim schopnost přejímat odpovědnost, samostatně vyhodnocovat informace, řešit problémy a strukturovaně uvažovat i osobní flexibilita a schopnost učit se, spolupracovat a přesvědčivě komunikovat a tak dále.
  • Komunikační schopnosti, schopnosti sdělovat i získávat informace, respektive naslouchat ostatním. Jsou předpokladem pro vysvětlování podnikových cílů a úkolů, ovlivňování a přesvědčování pracovníků, řešení konfliktů, odstraňování vzájemných nedorozumění a nedůvěry...
  • Konzultace, metoda vzdělávání při práci, při které manažer či jiný zaměstnanec poskytuje vysvětlení, doporučení a návody týkající se pracovních postupů či třeba řešení určitých problémů.
  • Koučování, styl vedení opírající se o průběžný rozvoj zaměstnanců a manažerů, vhodný v situaci podnikových změn či nových nároků na zaměstnance. Využívá metod společného stanovení a hodnocení rozvojových cílů, nepřímého usměrňování a trvalého povzbuzování.
  • Management Trainees, mezinárodní označení pro osoby zařazené na základě svého řídicího potenciálu do programu manažerského vzdělávání. Zpravidla u nich není přesně stanoveno, jakým směrem se jejich další kariérový vývoj bude ubírat. K metodám jejich rozvoje patří mimo jiné pracovní rotace.
  • Manažerské dovednosti, předpoklady pro výkon manažerských funkcí spojené s řízením lidí. Patří k nim především schopnosti oboustranné komunikace, motivace, rozvoje, koučování a hodnocení zaměstnanců (předávání zpětné vazby), delegování pravomocí nebo například řešení konfliktů.
  • Manažerské hry, vzdělávání manažerů spočívající v individuálním či skupinovém řešení a prezentování modelových rozhodovacích situací. Cílem je trénink analytických schopností, nácvik tvorby firemních strategií a strategického rozhodování a podobně.
  • Mentoring, metoda adaptace a rozvoje nového zaměstnance, kterému je vybrán (zpravidla po dohodě s ním) mentor, většinou manažer, který není jeho přímým nadřízeným. Úkolem mentora je podpořit adaptaci a využití zaměstnance v organizaci.
  • Outdoor learning, tréninkové aktivity spojené se skupinovými hrami ve volné přírodě. Cílem je zvýšit odolnost vůči stresu, vytvářet zvyky týmové spolupráce, trénovat komunikační a vůdcovské dovednosti a tak dále.
  • Pověření úkolem, zadání náročnějšího úkolu, k jehož provedení je pracovník vybaven odpovídajícími pravomocemi. Smy-slem je umožnit vyzkoušet si schopnosti při samostatném řešení nového úkolu pod nepřímým dohledem nadřízeného.
  • Případová studie, jedna z nejefektivnějších metod manažerského vzdělávání sloužící rozvoji analytického myšlení, rozhodovacích schopností či třeba nácviku skupinového řešení problémů. Předpokladem je příprava scénářů případových studií a jejich očekávaného řešení.
  • Team Building, trénink zaměřený na podporu vzájemné důvěry a spolupráce v týmu, vytváření týmových zvyklostí a posílení týmové odpovědnosti.
  • Time Management, soubor metod napomáhajících osobnímu plánování a účelnému využívání času, tj. posílení osobní efektivity manažera.
  • Vůdcovské schopnosti, schopnosti získávat a motivovat ostatní pro plnění cílů organizace, dodávat jim energii a důvěru v budoucnost na základě osobních vlastností a sociálních schopností.
  • Vzdělávací cíle, předem stanovené očekávané výsledky tréninku; jeden z předpokladů efektivity vzdělávání. Hlavním cílem manažerského tréninku zpravidla není přenos poznatků, ale změna řídícího chování, odpovídající záměrům firmy.
  • Workshop, skupinové řešení problémů využívající spolupráci osob z různých oblastí organizace. Slouží současně nácviku týmové spolupráce a společného řešení problémů, případně seznámení se s odlišnými pohledy osob z různých částí organizace.

Autor je poradcem, vysokoškolským učitelem, tvůrcem Výkladového slovníku řízení lidských zdrojů s anglickými ekvivalenty