HN: Není tak jednostranné a celoživotní zaměření na poměrně úzce specializovaný obor zároveň handicapem pro vaší budoucí manažerskou kariéru?
Důkladná znalost oboru určitě na škodu není. Navíc vykonávám manažerskou činnost a její zásady jsou podobné snad ve všech oborech. V každé společnosti je nějaká rozvaha a výsledovka, náklady, výkony, zaměstnanci, zákazníci a tak dále. Základní zásady řízení platí v malém i velkém podniku. Hlavní je vždy podnikatelská strategie, dobrý týmový duch ve firmě a používání správných řídicích a marketinkových nástrojů. To platí všeobecně. Z případné změny oboru bych tedy strach neměl. Ale raději dávám stále přednost hudebním nástrojům.

HN: Ve vašem případě se přímo nabízí otázka, zda jste sám aktivním hudebníkem?
Ano. Hraji na klávesové nástroje. Svého času jsem byl členem tanečního orchestru či spíše skupiny KOPLAHO v Týništi nad Orlicí. Obor hudebních nástrojů mě přitahoval od mládí a kdybych si měl vybírat znovu, byla by volba stejná.

HN: Akciová společnost CMI Melodia ovládá čtvrtinu obchodu s hudebními nástroji na českém trhu, přitom se jedná o poměrně mladou firmu. Jak jste takové expanze dosáhli?
Stalo se to především díky naší koncentraci a specializaci na značku Yamaha. Mimochodem mnoho lidí s touto značkou spojuje jen pěkné motorky, ale ty se vyrábějí až od 50. let minulého století, kdežto právě hudební nástroje stály u vzniku společnosti, a to už v roce 1887. Firma dodává plný sortiment hudebních nástrojů, od klávesových přes strunné až třeba po bicí, což představuje přibližně tři tisíce modelů. A právě v možnosti nabídnout na českém trhu ucelený sortiment jsme viděli velkou příležitost. Nakonec se nám podařilo získat postavení výhradního distributora hudebních nástrojů Yamaha. Podle našich odhadů držíme zhruba 25 procent českého trhu, ale protože v oboru neexistuje žádná přesná statistika, je to opravdu jen odhad vycházející z našeho monitorování trhu a chování konkurence.

HN: Jak složité bylo dosáhnout postavení výhradního distributora?
Jednání s japonskou firmou se odehrávala v určitém čase. Byla dlouhá a domlouvali jsme se krok po kroku. Taková je jejich mentalita, nerozhodnou se hned. Ale když už se potom rozhodnou, poskytují veškerou podporu a servis, dbají na marketink a pomohou překonat i případné nesnáze. Smlouvu uzavíráme vždy na jeden rok, pak se vyhodnotí a podepisuje nová. Protože jejich fiskální rok je jiný než náš, probíhají tato jednání až na jaře, většinou na veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem.

HN: Neznamená taková smlouva i podnikatelskou nejistotu? Vždyť neustále žijete s vědomím, že se smlouva napřesrok nemusí obnovit.
Naopak. Je to pro naše podnikaní svým způsobem motor. A pokud vzájemná ujednání plníme, nemáme se čeho bát. Předmětem hodnocení jsou ekonomické výsledky, jinými slovy dynamika růstu. Ta byla zatím zpravidla velmi dobrá, kolem deseti procent ročně. Obrat za maloobchodní prodej nástrojů Yamaha se v letošním fiskálním roce bude pohybovat kolem dvou set miliónů korun. Jenom keybordů prodáme kolem pěti tisíc kusů. Ovšem zároveň musím předeslat, že s rozšířením Evropské unie, kdy padly celní bariéry, došlo v našem oboru k určitému rozkolísání trhu, a budoucnost se v současné době obtížněji plánuje. Významnou skutečností je především to, že se na náš trh tlačí i dealeři z jiných zemí. My sice máme exkluzivitu na distribuci v České republice, ale například i naši odběratelé mohou prodávat, kde uznají za vhodné. Je tedy možné, že si prodejnu nástrojů stejné značky v České republice otevře i zahraniční dealer. V souvislosti se zvyklostmi na trzích Evropské unie a podle kritérií našich japonských partnerů jsme také letos zavedli i takzvaný Evropský distribuční systém YAMAHA.

HN: V čem spočívá?
Z hlediska prodejního jde o jistý druh certifikace dealerů. S obchodními partnery jsme uzavřeli nové smlouvy, zakotvující nová pravidla prodeje, která mimo jiné rozdělují dealery na "autorizované" a ostatní. Smyslem systému je vytvořit síť "autorizovaných dealerů", u kterých bude mít zákazník zaručen veškerý servis. Takto označení partneři tedy musí být důkladně proškoleni, a to jak ve způsobech předvádění nástrojů, tak i v dalších odborných znalostech. Dále jsou vázáni dodržováním přesně definovaných pravidel prodeje, disponují dostatečně kvalitními prostory pro prodej a prezentaci nástrojů a jsou připraveni poskytovat dostatečně kvalitní prodejní i poprodejní servis. Plnění podmínek autorizovaného dealerství se samozřejmě průběžně kontroluje. Tento trend zvyšování komfortu prodeje chceme i v budoucnu podporovat.

HN: A museli jste z nějakých důvodů už tento certifikát někomu odebrat?
Zatím k tomu nedošlo, avšak na podrobnější vyhodnocení je příliš brzy. Certifikace podle Evropského distribučního systému probíhala loni v dubnu. Zatím ale nemáme žádné signály, které by ukazovaly na nedostatky v plnění stanovených podmínek prodeje. Naši partneři mají ostatně zpravidla dlouhodobé zkušenosti v oboru, takže významnější problémy ani nepředpokláme.

HN: To už jsme u lidí. Jaký styl řízení volíte?
Jsem jednoznačným vyznavačem týmové práce, protože firma, to je především tým lidí. To znamená, že si neuzurpuji právo všechno rozhodovat sám, ale část kompetencí přenáším na spolupracovníky a plnění úkolů kontroluji na pravidelných poradách. Scházíme se zhruba třikrát do měsíce. Navíc nejsme personálně velká firma a čas ke konzultacím je i mimo porady. Slovo konzultace je v mém případě příhodnější než kontrola.
V každém spolupracovníkovi vidím především člověka, nikoliv jen výrobní prostředek. V této firmě se to ještě nestalo, ale v minulosti jsem se čas od času musel s někým rozejít. Ale vždy to mělo takovou formu, že se s těmito lidmi mohu bez problému pozdravit, mnohdy si i popovídat bez nádechu nějaké nevraživosti. I v systému týmové práce musí samozřejmě platit právo posledního slova. Pokud po vzájemné diskusi nedojde k dohodě a jednání se spolupracovníky se dostane do slepé uličky, potom si vyhrazuji právo na konečné rozhodnutí.

HN: Jaké jsou vaše plány a vize do dalších let?
Určitě se chceme i dále především koncentrovat na značku Yamaha a maximální obohacení nabízeného sortimentu. K tomu můžeme využít i jiných značek, protože i přes postavení výhradního distributora nejsme s japonskou firmou kapitálově propojeni a Japonci nevlastní naše akcie.
Stojíme také před zásadním strategickým rozhodnutím. Pro další posílení naší pozice na trhu plánujeme výstavbu hudebního centra s dostatečnou plochou k prezentaci rozsáhlého sortimentu hudebních nástrojů včetně odpovídajícího skladovacího, logistického i servisního zázemí. Jeho součástí by měla být i hudební škola a prostory pro pořádání různých koncertů a produkcí. Jedná se o investici překračující hranici 20 miliónů korun. Projekt už byl na spadnutí, ale teď nás poněkud přibrzdily právě probíhající turbulence na trhu související s rozšířením Evropské unie. Nechceme se proto unáhlit a bedlivě sledujeme vývoj. Věřím však, že se situace relativně rychle uklidní a v horizontu tří čtyř let tento plán budeme moci uskutečnit.

Autor je spolupracovníkem redakce

"Spolupráce s Japonci se navazuje poměrně dlouho. Vše si dopředu důkladně prověří a promyslí," říká Petr Kožený. "Když se však už rozhodnou, poskytují veškerou podporu a servis, dbají na marketink a pomohou překonat i případné nesnáze."