Šance českých firem uspět na zahraničních trzích se stále zvyšuje. Jejich konkurenceschopnost roste, zvyšuje se vývoz technologií a výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Přesto jsou v některých oblastech domácí firmy pozadu. Mají horší přístup ke kapitálu a jejich marketink v zahraničí je nedostatečný.
Právě pro společnosti, které chtějí podpořit své marketinkové aktivity v cizině, je určen program Marketing. Je to jeden z 11 programů v rámci Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP) a jeho hlavním cílem je posílit export malých a středních firem a pomoci zlepšit prezentaci českých firem v zahraničí. Program je vypsán na roky 2004 až 2006 a pro letošní rok je na dotace vyhrazeno 70 miliónů korun.
O peníze z programu Marketing se mohou ucházet malí a střední podnikatelé - právnické osoby do 250 zaměstnanců. Nutné je, aby v posledních třech letech skutečně vyváželi. Roční objem přitom musí přesahovat pět miliónů korun. Samozřejmostí je vypracování kvalitního projektu zaměřeného na rozšíření marketinkových aktivit - ať již v nynějším nebo v novém teritoriu.
Dotaci lze využít na aktivity kdekoli v zahraničí, tedy jak na společném vnitřním trhu Evropské unie, tak na trzích třetích zemí. Uspějí však pouze ty projekty, které budou mít jednoznačně popsán reálný exportní záměr s jasně definovanými cíli.

Na co lze peníze využít
V rámci programu jsou spolufinancovány takové marketinkové aktivity, jako je pořízení propagačních materiálů a internetových stránek. Dále lze podpořit účast firem na výstavách a veletrzích v zahraničí nebo zpracování studií a pořízení informací o zahraničním trhu.
Uznatelné náklady však musí bezprostředně souviset s realizací projektu, musí být vynaloženy v souladu s cílem programu Marketing a být doloženy průkaznými účetními doklady. Proplatit lze pouze ty náklady, které byly vynaloženy po datu přijetí žádosti.
K uznatelným nákladům se řadí výdaje na získání marketinkových informací, náklady na propagační materiály či propagaci prostřednictvím internetu. Peníze je možné poskytnout i na účast na výstavách a veletrzích v zahraničí. Při získávání marketinkových informací jde přitom nejčastěji o průzkumy, pořízení adresářů a obchodních kontaktů. Dále se může jednat o zjištění podmínek tendrů, statistik, získání odborných článků a dalších informačních materiálů potřebných k rozhodnutí o vstupu na zahraniční trh.
Samostatným blokem uznatelných nákladů jsou marketinkové informace o podmínkách na zahraničním trhu. Mezi uznatelné náklady zde patří pořízení základních údajů o ekonomice a její konjunkturní situaci, zahraničním obchodě a vývoji v jednotlivých sektorech. Prostředky lze poskytnout také na zjišťování distribučních sítí (hlavních dovozců a producentů), průzkum konkurence v určitém oboru, segmentaci trhu, nebo na zjišťování případných bariér vstupu a podmínek pro dovoz českého zboží a služeb na zahraniční trh.
Dotaci z programu Marketing je také možno využít na pořízení propagačních materiálů do zahraničí (letáky, brožury, inzeráty, pozvánky v cizích jazycích) a tvorbu cizojazyčné verze internetových stránek firmy (včetně výtvarného návrhu prezentace podniku nebo výrobku) včetně softwarového zajištění. Významným druhem uznatelných nákladů je účast firmy na zahraničních výstavách a veletrzích. V tomto případě lze dotaci z programu Marketing využít na pronájem, zřízení a provoz stánku na určité výstavě či veletrhu.

Jaká je výše příspěvku
Výše dotace se pohybuje od sta tisíc do jednoho miliónu korun, a tvoří maximálně čtyřicet šest procent celkových uznatelných nákladů na projekt.
Žádosti do programu Marketing lze podávat na regionálních kancelářích agentury CzechInvest (seznam je k dispozici na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest), které přijaté projekty předávají agentuře CzechTrade. Kritérii pro schválení projektu jsou reálnost exportního záměru, exportní zkušenost firmy a plán zvýšení exportu.


Josef Němeček působí v agentuře CzechTrade


Uznatelné náklady v programu Marketing
Průzkumy, pořízení adresářů a obchodních kontaktů, podmínek tendrů, statistik, odborných článků a dalších informačních materiálů.
Pořízení základních údajů o ekonomice, zahraničním obchodě a vývoji v jednotlivých sektorech.
Zajišťování distribučních sítí, průzkum konkurence, segmentace trhu, zjišťování případných bariér vstupu a podmínek pro dovoz českého zboží či služeb na zahraniční trh.
Pořízení propagačních materiálů do zahraničí, náklady na tvorbu cizojazyčné verze internetových stránek (včetně výtvarného návrhu prezentace podniku nebo výrobku) včetně softwarového zajištění.
Pronájem, zřízení a provoz stánku na výstavě či veletrhu v zahraničí. Náklady se musejí vztahovat na konkrétní akci.


Zdroj: MPO, Czechtrade