Odhalit pyramidovou hru není pokaždé snadné

Pyramidová hra, Ponziho schéma nebo letadlo, tak bývají označovány systémy, pro něž je třeba sehnat dostatečný počet lidí, aby bylo možné získat určitou provizi. V současnosti se ale lze jen zřídka setkat s pyramidovou hrou v čisté podobě.
Systém obvykle funguje tak, že nový člen zaplatí firmě vstupní poplatek a ten je rozdělen mezi členy systému, kteří se nacházejí v hierarchii pyramidy nad ním. Současné pyramidové hry prezentují vstupní vklad člena jako administrativní poplatek, koupi slevové karty, platbu za školení či za nějaké "zázračné", ve skutečnosti však téměř bezcenné zboží.

Firma předstírá serióznost

Častým jevem je také to, že firma předstírá, že jde o multilevel, neboli víceúrovňový marketink. Rozdíl mezi multilevlem a pyramidovými systémy spočívá v tom, že na provizi se nevydělává prodejem nějakého produktu, ale sháněnímdalší lidé, kteří do systému přinesou peníze.
Na co si dát pozor před pyramidovou společností? Jedním z jejích znaků je to, že se často objevuje v lokalitách postižených vysokou nezaměstnaností. O firmě se lidé většinou dozvědí z inzerátů v tisku nebo na internetu. Letáky o firmě mohou být distribuovány například v metru, práci u takové firmy může lidem nabízet i jejich dobrý známý či příbuzný.
Ať už je ale člověk osloven jakýmkoliv z uvedených způsobů, bude mu nabízena práce u nejmenované úspěšné zahraniční společnosti. Z inzerce nebude zřejmý název společnosti ani oblast její činnosti. Nabízený výdělek bývá zpravidla přemrštěně vysoký. Pracovní pozice je popsána tak nejasně, že je těžké pochopit, o jakou práci se jedná. Často jde o práci řízenou z domova či takzvaný americký způsob práce, je také nabízen pasívní příjem. V inzerátu bývá uvedeno pouze telefonní číslo, zpravidla mobilní, adresu pak supluje P.O.Box.
Práce je nabízena na hlavní či vedlejší pracovní činnost, zřídka se lze naopak setkat s nabídkou hlavního nebo vedlejšího pracovního poměru. I po rozhodnutí kontaktovat danou firmu je nutné vždy vyžadovat konkrétní informace o nabízené pozici, zjistit co nejvíce o činnosti a aktivitách firmy. Nevyplácí se spoléhat na webové stránky společnosti, mohou být totiž značně matoucí. Například firma BMG Invest slibovala klientům až třicet procent úroků z podnikatelského zisku. Navíc se chovala jako banka, což je nezákonné. Ve skutečnosti žádnou činnost nevyvíjela. Šlo o to, že dřívější vkladatelé byli vypláceni z vkladů těch dalších. Jednatelům firmy byly letos uděleny nepodmíněné tresty za podvody.

Slevová karta se nevyplatí

U firem nabízejících obrovské slevy, například po zakoupení firemní karty, je užitečné ověřit si ceny u konkurence. Společnost PSM nabízí možnost nakupovat ve svém internetovém obchodě levnější zboží. Slevu zákazník dostane ale až poté, co si koupí slevovou kartu minimálně za šest tisíc korun. Koupí-li si dražší kartu za téměř čtyřicet tisíc, má možnost slev na zájezdy a letenky. Podle pracovnice z obchodního oddělení PSM je velkým přínosem možnost zapojit se do struktury firmy a ještě na tom vydělat. Cílem pochopitelně je do tohoto podniku sehnat další lidi. Protože čím více lidí, tím více peněz na provizích.
Tyto informace obyčejně sdělí pracovnice i po telefonu. Při zjišťování podrobností se ale zdráhá. "Nejlepší bude, když si domluvíte schůzku s naším obchodním zástupcem," říká. Většina internetových obchodů nabízí zboží levněji než i-shop PSM po slevě. Například stejný sporák značky Mora je možné koupit v několika obchodech až o dva tisíce levněji, stejný typ myčky Fagor o tisícikorunu. Nutno dodat, že PSM nezajišťuje na rozdíl od mnoha konkurentů dopravu zboží zdarma.
Pokud je název společnosti nabízející práci pod různými záminkami utajován až do obchodního setkání, jde často o pyramidu.
Obvyklé také je, že kontaktní osoba zve zájemce na výlet s občerstvením na předem nespecifikované místo. Tam se mají dozvědět podrobnosti o dané práci, podmínkou bývá společenské oblečení a zaplacení poplatku. U Skyline činilo vstupné 350 až 500 korun. Na zmíněném setkání se manažeři snaží přesvědčit o jedinečnosti své společnosti a požadují, aby zájemci podepsali příslušnou smlouvu. Obchodní semináře na získávání nových členů mají u každého "letadla" předem daný scénář, jsou vypracovány interní poučky, podle kterých probíhají. Při lákání přispěvatelů používají manažeři firem nejrůznější psychologické triky.

Současné zákony nestačí

Výjimkou také není nutnost podpisem stvrdit mlčenlivost o obchodním tajemství firmy. Společnost Skyline si účtovala pokutu padesát tisíc korun za každé porušení smlouvy. I pokud manažeři tlačí na rychlý podpis smlouvy, stále se nic důležitého neděje. Její platnost začíná teprve poukázáním smluvené finanční částky na jejich účet, například Rhinoceros požadoval šedesát osm tisíc korun, Skyline devatenáct set dolarů. Jestliže požadovanou sumu člověk zaplatí, není už velká naděje, že ji dostane zpět.
Klasickou pyramidovou hru, která se však, jak již bylo dříve zmíněno, vyskytuje již minimálně, lze postihovat jako trestný čin provozování nepoctivých her a sázek. Legislativa v tomto směru není dostačující. U této formy pyramidových her je možno uvažovat o postihu pro spáchání trestného činu podvodu, pokud by za peníze, které účastníci investovali, nebylo nic poskytnuto, ač poskytnuto být mělo, nebo v případě, že by byli klamáni o podstatných skutečnostech.
"Když konkrétní aktivita vykazuje znaky letadla, tedy kdy se pouze za poplatek získávají obchodní zástupci, ale není prodáván skutečný produkt, je možné na organizátory takového systému podat trestní oznámení pro podezření z trestného činu podvodu," říká Karel Pavlík, místopředseda republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů.



Nejznámější pyramidové hry v Česku

Skyline International - nejznámější pyramidová hra v Česku, odsouzeno bylo sto lidí
Euro-Light - společné sázení Sportky, ale až po složení dvanácti tisíc korun
Axis Club - metoda Scando, která měla naučit asertivitě, stála čtyřicet pět tisíc korun
Avalanche (Rhinoceros) - údajné investice do dluhopisů vlády USA
Vanilla - policisty označovaná jako Skyline pro chudé, zapojilo se padesát tisíc lidí
Farao Moravia - hra založená na principu kolektivního investování
GWC - nefungující slevové karty, hra policií označena za "letadlo"
D.O.C. Business Support - česká odnož Skyline International

ID: HN0410152205
ZDROJ: WEBOVÉ STRÁNKY

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru