Dejte mi patnáct miliard, a máte od uzavírek klid

Řidičům v metropoli se v těchto dnech značně uleví. Po otevření Lahovického mostu v minulém týdnu jim opět začne sloužit důležitá spojnice mezi vltavským nábřežím a Hradčany - Chotkova ulice - jež přes léto prošla kompletní rekonstrukcí.
Úplnou novinkou je otevření tunelu Mrázovka, který navazuje na Strahovský tunel, a má ulehčit dopravě nejen v oblasti Smíchova. Ředitel Technické správy komunikací hlavního města Prahy Luděk Dostál však tvrdí, že zanedbanost dopravního fondu je z minulosti v metropoli obrovská.


hn: Jaké další velké opravy mohou Pražané očekávat v nejbližších letech?
V plánu je například rekonstrukce tří pražských mostů - Štefánikova, Libeňského a Hlávkova. Štefánikův most by se měl opravovat již příští rok, protože Dopravní podnik chce rekonstruovat panelovou trať. Proto jsme se domluvili, že práce provedeme společně tak, abychom co nejvíce omezili dopravní komplikace. Rekonstrukci Libeňského mostu bychom měli zahájit příští rok s tím, že budou prováděna ještě protipovodňová opatření. S obnovou Hlávkova mostu počítáme nejdřív na závěr roku 2006.


hn: Kdo podobné rekonstrukce financuje?
Všechny prostředky dává město. Peníze, které jdou od státu, představují kompenzaci za to, že po městských komunikacích jezdí tranzitní doprava, která by po nich - pokud bude hotový vnější okruh - neměla jezdit. Co se týče financí poskytovaných městem, na letošní rok máme na investice 1,1 miliardy korun. Společně s převody z loňského roku na akce, které se nepovedlo uskutečnit, to představuje necelých 1,4 miliardy korun. Další miliardu dostáváme na správu a údržbu, z toho zhruba tři sta šedesát miliónů je na letní a zimní údržbu.


hn: Je tato suma dostatečná na udržování komunikací v Praze, aby se po nich dalo bez problémů jezdit a chodit?
Na tuto otázku si můžeme odpovědět zřejmě všichni stejně: samozřejmě ty finanční prostředky nejsou dostatečné. Časová zanedbanost komunikačního fondu je velká a my se vlastně jen snažíme napravovat škody z minula, kdy finanční prostředky byly ještě podstatně menší. Navíc ne všechny komunikace vždy byly budovány v rámci socialistického nadšení technologicky naprosto správně, takže existují různé propady, trhané silnice, nekoordinovaná činnost správců sítí. To se snažíme napravovat celkovými rekonstrukcemi, ale peněz se na to skutečně v současné době nedostává.


hn: Kolik by jich pro vás bylo optimálních?
U investic někde mezi dvěma až třemi miliardami korun. Na provoz pak zhruba dvě miliardy.


hn: Myslíte si, že se takových částek někdy dočkáte?
Já asi ne, ale přál bych to určitě svému nástupci.


hn: Nemá Praha větší šanci na získání financí, když dlouholetý náměstek primátora Jiří Paroubek je nyní ministrem pro místní rozvoj?
Nevím, pan ministr Paroubek mluvil zatím spíše o nových bytech.


hn: Říkal jste, že existuje dlouhodobá zanedbanost komunikací. Jak vysoká částka je nutná, aby všechny cesty v Praze byly v dobrém stavu?
Zanedbanost dopravního fondu v celém Česku se pohybuje ve stovkách miliard korun. V Praze pak jde o desítky miliard. Částky, o kterých jsem hovořil, jsou potřeba na udržení současného stavu a postupné zlepšování. Samozřejmě, když jsem někde hovořil s novináři a ti se mne ptali, co udělat pro to, abychom Pražany netrápili neustálými uzavírkami, tak jsem říkal: Dejte mi patnáct miliard, uzavřeme na rok Prahu a máte od nás na deset, patnáct let pokoj. Ale to je samozřejmě naprostá fikce.

Luděk Dostál

Ředitel Technické správy komunikací hlavního města Prahy odpovídá za stav nejen tří tisíc kilometrů vozovek v metropoli, ale i například za dopravní značení pítek či náplavek. Jeho lidé v zimě odklízejí sníh a v létě zase silnice kropí. Dostál v minulosti pracoval jako obchodně ekonomický náměstek na Ředitelství silnic a dálnic. Je mu devětatřicet let, je ženatý a má dvě dcery. Ve volném čase se věnuje lednímu hokeji, golfu, v zimě si rád vyjede do hor na lyže.