Masívní investici v Česku ovlivnily povodně




hn: Jak dlouho trvá, než se firma vašeho typu rozhodne k takové investici?
V našem koncernu to trvalo necelé tři roky. Musím zdůraznit, že o investicích se vždy rozhoduje na koncernové úrovni a hlavním kritériem je návratnost vložených prostředků. Když jsme přesvědčeni, že k dalšímu rozvoji je nezbytné investovat do výstavby nového závodu nebo nových technologií, rozhodujeme kolektivně se zřetelem na budoucí výnosy. V podstatě nyní jdeme do nových oblastí, protože v novém závodě vyrábíme to, čemu říkáme produkty pro pohodlí. To zde ještě nebylo, takže zavádíme novou výrobu.
hn: Co konkrétně hovořilo pro investici v České republice?
Před časem jsme postavili nový závod divize Profil v Maďarsku a máme ty nejlepší zkušenosti. V České republice podnikáme už přes jedenáct let v divizi Profil s okapy a střechami - závod do loňska sídlil v Říčanech - a divize Vzduch v Radotíně vyrábí přibližně šest let. Radotínský závod nám v roce 2002 odnesla velká voda. Obdivovali jsme, jak se Češi s touto katastrofou vyrovnali. Bylo to skutečně neuvěřitelné. To nás přesvědčilo, že se tady vyplatí investovat do nového výrobního závodu.
hn: Rozhodla tedy obětavost pracovníků?
Česká republika má navíc jednu velkou výhodu a tou je její zeměpisná poloha. Lindab je původem skandinávská firma se sídlem ve Švédsku a naším domácím trhem jsou Švédsko, Dánsko, Finsko a Norsko. Když se díváme na potenciální možnost expanze na trhu, vidíme střední Evropu. Západní, jižní, východní i střední Evropa jsou specifické oblasti, kde můžeme dosáhnout zvýšení podílu na trhu. Z této perspektivy je Česká republika jakýmsi středem a tato zeměpisná poloha nám umožňuje i snadný transport materiálů do Německa, kde je značný tržní potenciál, a samozřejmě máme také možnost dovážet materiály zde vyrobené do skandinávských zemí. Ta vzdálenost není tak velká, a když se díváte na možnosti, kde lze co vyrábět, hodnotíte náklady na dopravu a na výrobu, zjistíte, že při srovnání těchto dvou parametrů je Česká republika výhodným místem, kde zavést výrobu a odkud vyvážet.
hn: Byl ještě nějaký důvod?
Další fakt je, že jsme tu už měli fungující podnikatelské aktivity v oblasti výroby vzduchotechnických systémů a profilovaných prvků pro stavebnictví. To vše, společně se vstupem do Evropské unie, dělá z České republiky dobré místo pro investice.
hn: Uvažujete ještě o dalším rozvoji pražského podniku?
Vše se bude odvíjet od návratnosti vložených prostředků. Počítáme, že do pěti let se nám pražská investice vrátí. Dále bude záležet na tom, jak budeme úspěšní v získávání nových trhů, zvlášť ve střední a východní Evropě. Když vše půjde dobře, umím si představit, že budeme český podnik ještě rozvíjet. Koupili jsme dostatek pozemků a nový areál umožňuje další aktivity.
hn: Vy jste vůbec nevyužili investiční pobídky ze strany státu. Proč?
Zajímali jsme se o tuto problematiku, ale protože na českém trhu působíme už více než deset let a v našem případě se jednalo o rozvoj výroby, nikoliv zavedení nové, na pobídky jsme nedosáhli.
hn: Nyní přijímáte velké množství nových zaměstnanců, existují i pobídky na vytvoření pracovních míst.
Ani to se nás netýká, protože Praha a její okolí nemají problémy s nezaměstnaností.
hn: To přímo svádí k otázce, jak se vám shánějí lidé? Plánujete jich nabrat bezmála čtyři stovky.
Musím přiznat, že z toho máme poněkud strach. Mysleli jsme, že to bude jednodušší.
hn: Jaké požadavky kladete na dělnické profese?
Nežádáme žádné přehnané znalosti. Potřebujeme lidi ochotné pořádně pracovat. Jedná se o různé profese, vybíráme lidi, kteří umějí seřizovat stoje, elektrikáře, vyučené zámečníky nebo svářeče. Je to různé. Mezi lidmi v Čechách a ve Skandinávii není žádný velký rozdíl. Dokonce bych řekl, že Češi pracují sice pomaleji, ale stále, kdežto lidé v našich skandinávských závodech jsou schopni pracovat velmi intenzívně, potom udělat přestávku a zase stále dokola. Tady je stejnoměrný pracovní rytmus, takt a to se mi zdá lepší. Produktivita práce se nijak neliší od produktivity ve Skandinávii. My se chystáme v rámci této pražské investice zavést velmi moderní výrobní technologii a samozřejmě od prvního dne máme za cíl skandinávské výsledky překonat. V České republice je podle tradice více dělníků, a protože pracovní síla je levná, za hodinu se udělá méně práce. Ale to chceme změnit, čím dříve tím lépe. Jsme připraveni vzdělávat naše pracovníky, aby dosahovali co nejvyšší produktivity a dodržovali naše výrobní standardy.
hn: Jak je to s lidmi ve vyšších funkcích a na vrcholných pozicích?
Musím předeslat, že jsme sem přišli společně s výrobním ředitelem jenom proto, abychom pomohli nový závod rozjet, potom všechny funkce předáme českým manažerům a ponecháme si jen kontrolu. Počítám, že moje mise nebude delší než tři roky. Už dnes máme business-unit - podnikatelskou jednotku, kde jsou v čele Češi a řídí si provozy sami.
hn: A požadavky na manažery?
Dobrý manažer musí umět anglicky, ale to tady není problém. Po příchodu do Prahy jsem byl mile překvapen, kolik lidí tady ovládá angličtinu, nemám žádné problémy se domluvit. Podmínkou, aby se manažer dostal na vysokou funkci, je dlouhodobá dobrá práce, musí ukazovat delší dobu, že na to má. Dalším předpokladem je znalost managementu, jinými slovy musí být dobrý ve vedení lidí a jejich motivování, k důležitým předpokladům patří také ekonomické znalosti. Celkově v Lindabu dáváme přednost lidem z vlastních řad. Manažery si prostě vychováváme sami. Tím, že tu působíme delší dobu, máme už z čeho vybírat. Obecně vzato v naší společnosti má každý možnost se předvést a postupovat po žebříčku výš a výš. Podstatná je i spolupráce. V Lindabu je to tak, že máme dvě divize, které si navzájem pomáhají, máme různé specialisty a na ně se každý může obrátit o pomoc. To platí i o vývoji produktů, ten se dělá kolektivně.
hn: Razíte firemní zásady: zjednodušit konstrukci, držet se při zemi a čistota a pořádek. Co je míněno slovy "držet se při zemi"?
To je typicky švédský výraz, který znamená něco jako být základem všeho, být pro všechny, být partnerem, se kterým je jednoduché dělat obchod. Podobnou zásadu razí také další významný švédský podnik Ikea.
hn: Jsou věci, které vás v Česku překvapily?
Kdybych mohl říci jednu negativní a jednu pozitivní, tak tou první je zdejší byrokracie. Vše je zdlouhavé, všechna ta razítka, povolení, smlouvy. Jeden příklad: v novém závodě na Karlovarsku jsme už půl roku a do dnešního dne nebyly zapsány změny v Obchodním rejstříku. Tomu nerozumím.
A tou pozitivní jsou samotní Češi a jejich hrdost. Například v Německu jste dost podceňovaní. U vás mám jen dobré zkušenosti, vidím tady úplný opak, hrdý národ - a to se mi líbí.
[*]

Autor je spolupracovníkem redakce