Vlastnit námořní jachtu je věčným a vděčným klukovským snem nejednoho muže všech věkových středních kategorií. Ti, kdo si tento sen dokázali splnit, už dobře vědí, že koupí lodě vše teprve začíná. Musíte ji někde mít dobře zabezpečenou, když zrovna nejezdíte. A to bývá bohužel po většinu roku. Pochopitelně kotvení přímo v marině - jachetním přístavu - nebo umístění lodě na břehu je záležitost poměrně nákladná. Navíc musíte o loď pravidelně pečovat a údržba rovněž není laciná. Suma sumárum sice máte vlastní loď a můžete vyplout kdykoliv kamkoliv, ale splněný sen vás každoročně přijde na pěkně tučnou sumu. Navíc když spočítáte prostoje nutné k opravám, můžete strávit víc času na břehu než na lodi.

jachty2 ()Charter jachty

Pochopitelně existuje i méně náročná jednorázová cesta, jak si klukovský sen splnit. Tou je pronájem (charter) námořní jachty. V současné době toto odvětví turistického průmyslu prožívá bouřlivý rozvoj, protože stále více lidí, znuděných pobytem v přímořských letoviscích, si pronajímá lodě, aby prožili netradiční dovolenou. Statistika tvrdí, že devadesát procent námořních jachet, které můžete vidět, patří charterovým společnostem. K nejvyhledávanějším evropským destinacím, kde se dá bez velkých problémů provozovat rekreační námořní jachting, patří chorvatská část Jaderského moře, okolí italských Liparských ostrovů, Korsika a Řecko. Valná většina ostatního evropského pobřeží je pro tento typ dovolené buď příliš nehostinná, nebo nezajímavá. Za oceánem je takovou vyhledávanou lokalitou především oblast Karibiku.

Chorvatsko pro začátečníky

Pro začínající i pokročilé našince je ideální Chorvatsko. Snadná dostupnost, minimální jazykové problémy a především členité pobřeží se spoustou zajímavých obydlených i neobydlených ostrovů, ostrůvků a útesů obklopených čistým mořem. V posledních letech Chorvati mohutně investovali do budování jachetních přístavů - marin. Celkem je na chorvatském pobřeží a na ostrovech 75 přístavů určených pro námořní turistiku obecně, padesát z nich jsou právě specializované mariny s celkovým počtem 13 200 stání. Každý rok roste počet zájemců o tuto formu rekreace, loni jich bylo 688 864, což je o 10 procent víc než v roce předchozím. I když i zde se můžete setkat s prudkými zvraty počasí, je zde daleko bezpečněji než třeba v Řecku. Plachtit se dá na Jadranu sice celoročně, ale zimní jachting je jen pro skutečně odolné jedince. Rekreační sezóna zaručující příznivé podmínky je od května do konce září. Pochopitelně čím blíže k létu, tím je pronájem lodě dražší.

Ceny záleží na termínu i vybavení

Ceny za pronájem jsou dány kromě termínu především velikostí lodě a jejím vybavením. Dobré je probrat nabídky jednotlivých charterových společností. Zatímco jedna má v základní ceně třeba i přívěsný lodní motor, jiná vám ho účtuje zvlášť, stejně tak mají rozdílný přístup v účtování dalších poplatků, jako je třeba závěrečný úklid.

Při pronájmu lodě je potřeba počítat i s poměrně vysokou kaucí, z které se hradí případné poškození zjištěné při předávání lodě. Bohužel se musíte připravit i na to, že za každou "prkotinu" se v Chorvatsku, ale i jinde platí. Kotvení v marině vyjde podle délky lodě na 250 - 400 kun. Můžete si však dobít baterie, doplnit pitnou vodu i zásoby v místním obchodě. Pochopitelně můžete kotvit nadivoko někde v chráněné zátoce. Pokud se ale uvážete u bojí, hned k vám přijede loď vybrat poplatek činící 60 - 100 kun. Poplatky se platí i za vjezd do národních parků, jako je například skutečně jedinečné souostroví Kornati.

Kolem Kornat

Právě oblast mezi Zadarem a Šibenikem, kde leží mimo další ostrovy i Kornati, patří jachtařsky k nejzajímavějším. Výchozím bodem může být marina v Murteru (viz informace). Za týden jste schopni tuto část Jaderského moře pohodlně projet. Pokud vám nebude přát dobrý vítr, jachty jsou vybaveny motorem, a tak nemusíte mít obavy, že se nestačíte vrátit. Při odevzdávání lodě musíte potom doplatit za doplnění nádrže za palivo, které jste spotřebovali při jízdě na motor. Nafta je v Chorvatsku zhruba stejně drahá jako u nás, spotřeba lodních motorů v plachetnicích není naštěstí nijak nadměrná. Pravý jachtař však používá motor jenom v případě nouze nejvyšší.

Na týden i víc

Jachty se pronajímají v týdenních cyklech. Pochopitelně si ji můžete pronajmout i na více týdnů. V sobotu ráno se loď vrací a po důkladné očistě si ji již odpoledne přebírá nová posádka. Lodě charterových společností jsou velmi dobře vybavené včetně ložního prádla a kuchyňského zařízení. Pochopitelně prostory k bydlení jsou poněkud stísněné, proto velmi záleží na výběru posádky. Stačí jeden nepřizpůsobivý člověk, který dokáže dokonale otrávit pobyt všem ostatním na palubě. Pro zdárnou plavbu na jachtě je totiž zapotřebí nejenom vzájemná tolerance, ale také aktivní zapojení všech členů posádky do nejrůznějších úkonů potřebných pro hladký průběh plavby. Jenom tak lze totiž získat skutečně jedinečné zážitky, na které budete rádi vzpomínat celý život.

Kapitán na palubě

Lodě jsou většinou pro šest až osm osob. Jeden z členů posádky by měl mít kapitánskou licenci, jinak musíte loď pronajmout i s kapitánem, což jsou další náklady. V Chorvatsku bez problému uznávají i naši licenci, kterou vydává ministerstvo dopravy. Většina charterových společností pořádá kapitánské kursy. Týdenní přijde na 12 až 15 tisíc korun. Je třeba se mimo jiné naučit ovládat loď, číst mapu, používat vysílačku a znát základy námořního práva a etiky. Naučíte se kotvit v zátokách, zajíždět do mariny a zabezpečit loď. Při zkouškách musíte předvést základní znalosti v ovládání lodě a složit ústní zkoušky.

I když náklady za pronájem lodě a ostatní náklady a poplatky nejsou nejnižší, při rozpočítání na členy posádky nejsou nakonec vyšší než za pobyt v lepším hotelu. Zážitků ovšem získáte mnohonásobně více.

LIBOR ŠEVČÍK, IN magazín HN
libor.sevcik@economia.cz


INFORMACE
V dobře vybavené marině Hramina na Murteru, odkud je to na Kornati 7 námořních mil, sídlí charterová společnost, která půjčuje především různé typy námořních jachet Elan a Bavaria. Největší - patnáct a půl metrů dlouhá Bavaria 50 pro posádku 10 + 1 s šesti kabinami stojí podle sezóny na týden od 2520 eur až po 4 320 eur na přelomu července a srpna. Jedenáctimetrová Elan 36 pro 6 + 1 osoby přijde na 1020 až 1990 eur, stejně dlouhá Bavaria 34 pro posádku 6 + 2 na 1040 až 1940 eur.
www.jarusica.hr

Kontakt a podrobnější informace: Kornati Yacht Servis
Zastupuje v Čechách charterovou společnost Jarušica a Pittra, které mají lodě jak v marině Hramina na Murteru, tak i v marině Veruda v Pule, marině Kornatri v Biogradu a ve Splitu

Alexandra Šilerová
Úlehle 1, Brno