RoLa už u dopravců skončila

Doprava kamiónů po železnici z německých Drážďan do Lovosic končí. Zástupci českého a saského ministerstva dopravy se včera na jednání v Praze dohodli, že systém RoLa (Rollende Landstrasse) zruší.
"Provoz RoLa bude ukončen k nebližšímu možnému termínu, nejpozději do tří měsíců, kdy je výpovědní doba příslušných smluv," uvedla mluvčí Ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Uvedla, že důvodem je nehospodárnost provozu.
Výsledek jednání tušili již dlouho před jednáním česko-saské komise Pavel Špráchal z firmy Bohemiakombi, která dopravu systémem vlaků RoLa provozuje a Ivan Dvořák, přepravní náměstek Českých drah železniční stanice Lovosice.
Od vstupu do unie a tím i zrušení vstupních povolení do Německa, které dopravce nutily využívat systém RoLy, klesl zájem o železnici až na méně než deset procent. Německé úřady až do konce dubna vydávaly jen omezený počet povolení, kterých však nebylo na RoLu třeba. Proto ji firmy využívaly.
Pro Bohemiakombi, jež si najímala zaměstnance drah, rozhodnutí česko-saské komise bude znamenat zřejmě konec tohoto podnikání.
České dráhy už začaly v Lovosicích, kde RoLa končí, s prvním propouštěním. Za prvními pěti pracovníky by mohlo brzy následovat dalších 29 lidí. V Lovosicích bude ale nadbytek i speditérů, podpůrného personálu v jídelnách, prodejnách a směnárně. Dvořák odhaduje, že práci ztratí sto lidí, dalších padesát pracovníků zřejmě propustí německá společnost Kombiverkehr v Drážďanech.
České dráhy však navíc přijdou i o nemalé tržby. Mluvčí drah Pavel Tesař neznal přesné údaje, ale odhaduje se, že se mohly pohybovat mezi 150 až 200 milióny ročně.
Kamióny by na železnici mohly přilákat zpět jen velké slevy. To by si však vyžadovalo další stamilińové dotace od českého i německého státu. A česká strana již před jednáním avízovala, že peníze nemá.


Kombinovaná doprava kamiónů po železnici

(ROLA Lovosice - Drážďany, oba směry)
Počet kamiónů
Roky 1991 2000 2001 2002 2003 2004 (leden-duben)
17 510 103 433 84 040 71 803 93 026 26 368
První dva týdny v květnu
rok 2003 3100 rok 2004 300
Vytíženost vlaků v procentech
Roky 1991 2000 2001 2002 2003 2004 (leden-duben)
46,0 79,6 69,9 69,0 76,1 65,0
První dva týdny v květnu
rok 2003 76 rok 2004 10
Zdroj: Bohemiakombi, s.r.o.

Související