V porotě přehlídky animovaného filmu AniFest, který o víkendu skončil v Třeboni, zasedli rovněž Rus Jurij Filipovič Norštejn (autor snímků Ježek v mlze či Pohádka pohádek) a scenárista Edgar Dutka. Animované tvorbě se dařilo hlavně v 60. a 70. letech, shodují se.

hn: Co dokáže animovaný film vyjádřit lépe než film hraný?

Jurij Norštejn: Síla gesta animovaného filmu je výraznější. Je osvobozen od zemské tíže a na rozdíl od filmu hraného nemusí dodržovat danou fyziologii postav. Nástup počítačů ale vše smíchal dohromady. K tomu, aby si animovaný film uvědomil své hranice, se potřebuje vrátit o nějaké dva tisíce let nazpět ke kulturním projevům dávných společenství. Naše kultura se totiž odtrhla od toho nejzákladnějšího, zapomněla na význam hry i rituálu.

Edgar Dutka: Animovaný film je ze své podstaty schopen nadsázky a zkratky. Díky stylizaci dokáže vyjádřit i filozofické myšlenky, které by v hraném filmu působily banálně. Další velkou výhodou je, že animovaný film pracuje nejen s příběhem, ale i s rukopisem výtvarníka. Tak může komunikovat hned na dvou různých rovinách, přičemž ta výtvarná je snad ještě podstatnější než rovina příběhu.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se