Volby: politici slibují "tak trochu jiné" spoty

Politické strany a hnutí, které se v červnu chtějí ucházet o přízeň voličů ve volbách do Evropského parlamentu, mají už jen čtrnáct dnů na to, aby dokončily rozhlasové a televizní spoty.
Stejně jako před jakýmikoli jinými volbami, i dnes politici slibují: kampaň bude opravdu jiná. Vtipná. Originální. Koncept, jak propagaci připravují, však přitom mnohdy kopíruje zaběhnutý zvyk. Tedy: politici vymyslí zadání a pak "se to nějak" natočí.
"Obsah spotu si my, lidé z kandidátek, dohadujeme mezi sebou. Profesionální agenturu jsme si najali jen na samotné natáčení," potvrdil například komunistický kandidát do europarlamentu Jaromír Kohlíček.
"Na obsahu spotu pracujeme hlavně my," uvedl rovněž Libor Rouček, lídr ČSSD, která se v kampani opírá již tradičně o agenturu Demos.
Služeb renomované profesionální agentury zatím nevyužívají jak unionisté, tak třeba Evropští demokraté, kteří jdou do voleb spolu se Sdružením nezávislých. "Pracujeme na tom s partou mladších tvůrců. Z části nám pomáhají za peníze, z části ze sympatie," podotýká šéf Evropských demokratů Jan Kasl.

Politici vyprávějí

Strany už mají až na výjimky jasno, jak budou spoty pro rozhlas a televizi vypadat. Tou výjimkou jsou zejména unionisté, kteří za sebou nemají vydařený rok. Jejich preference jsou podle předvolebních výzkumů momentálně tak nízké, že by nedosáhli ani na jediné křeslo v Evropském parlamentu.
Za minulý rok dostali od sponzorů jen 125 tisíc korun - strana si tudíž nemůže nákladnější kampaň dovolit. "Spoty zatím ještě nenatáčíme, a po pravdě, nevím, zda se do toho z finančních důvodů vůbec pustíme," uvedl Pavel Svoboda, dvojka kandidátky US-DEU.
Předvolební spoty unionistům chyběly i před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 1998. Tehdy se však strana (spolu s lidovci) rozhodla věnovat čas vyhrazený vysílání politických klipů neziskovým organizacím.
Lidovci na své kampani spolupracují s agenturami Dema a AG Geronimo, která dělala například televizní reklamu na nápoj Semtex inspirovanou kultovním filmem Matrix. "Už od začátku využíváme služeb těchto profiagentur," potvrdil volební manažer strany Aleš Kašpar.
Spoty však podle všeho budou tradiční: tedy především ukáží politiky této strany a jejich názory. "Vystoupí v nich jak naši nejznámější představitelé - tedy předseda Kalousek nebo ministr zahraničí Svoboda, tak lídři kandidátky," říká Kašpar.
Občanští demokraté zatím nechtějí říci, kdo jim kampaň připravuje. "Zatím uvažujeme o několika variantách, jak by měly klipy vypadat. Zřejmě budou obsahovat i animované prvky, například nějaké hry," říká mluvčí ODS Petr Husák.
Částečně o lídrech a částečně o Evropě má být televizní kampaň sociálních demokratů i KSČM. "Ve spotech se budou střídat lidé z kandidátky a vykládat o věcech, kterými se zabývají. Já se například zajímám o národnostní problematiku, tudíž můj výstup bude o zachování jazykové a kulturní pestrosti," prozradil Kohlíček z KSČM.

14 hodin vysílání

Nosiče se spoty musí partaje odevzdat nejpozději v pondělí 24. května. Jednotlivé klipy mají být dlouhé 60 a 120 vteřin; diváci České televize a posluchači Českého rozhlasu je budou mocí vídat a slýchat od 26. května do 8. června. Celkem je podle zákona o volbách do Evropského parlamentu čeká dvakrát 14 hodin vysílacího času.
"Těchto 14 hodin rozdělíme do celkem dvanácti bloků po sedmdesáti minutách," píše se v prohlášení České televize. "Ve všední den je budeme vysílat od 16:05 do 17:15, obě soboty od 13 do 14:10 hodin. O nedělích ČT spoty vysílat nebude a zachová svou tradiční programovou skladbu."
V rozhlasu dostanou strany a hnutí kratší čas - šedesát vteřin. Spoty poběží na prvních třech kanálech ČRo.