Hotely, restaurace či administrativní budovy mají za několik let obklopit Masarykovo nádraží v Praze. Proměna tohoto železničního uzlu má přijít na pět až osm miliard korun. České dráhy poskytnou budovy a pozemky, finance zajistí strategický partner.
Vítězem tendru se stalo konsorcium ING Real Estate Development, Supod Praha a Morávka Centrum. S tímto společenstvím založí dráhy novou firmu, která nyní nese pracovní název Masaryk Station. "Dozorčí rada již tento záměr odsouhlasila," řekl šéf ČD Petr Kousal.
České dráhy budou až do vydání územního rozhodnutí v nové společnosti vlastnit majoritní podíl ve výši 51 procent. Až úředníci tento projekt posvětí, akciová účast železnice klesne na 34 procent, tedy na blokační minoritu. "Bez našeho souhlasu se na Masarykově nádraží nic nepostaví," ujistil ekonomický náměstek ČD Josef Bazala.
Obnovou mají projít tři památkově chráněné budovy - samotná hala a dva objekty v Hybernské ulici. Nové hotely či administrativní sídla vzniknou na pozemcích v ulici Na Florenci, kde dnes stojí montované buňky.
Současná hodnota těchto budov a pozemků se pohybuje mezi 200 až 300 milióny korun a dráhy z jejich pronájmu inkasují zhruba dvacet miliónů ročně. "Máme prostředky tak na výměnu dlažby či oken, na kompletní rekonstrukci nikoliv. Po zhodnocení pozemků a objektů budou naše příjmy vyšší než ze současného pronájmu," podotkl Kousal.
Podle prezidenta společnosti Interprostekt Consulting Karla Žalského je tento model pro ČD přínosem. "Přispěje k rozvoji nemovitostí a lokalit, které jsou nyní v jejich majetku," uvedl.
Pro České dráhy není obnova Masarykova nádraží prvním pokusem o vylepšení vzhledu železničních stanic za cizí peníze. V prosinci loňského roku ČD podepsaly smlouvu s italskou firmou Grandi Stazioni na třicetiletý pronájem pražského Wilsonova nádraží a nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Italové se zavázali do těchto lokalit investovat na 750 miliónů korun.
Společné podniky či pronájem nádražních budov jsou podle managementu Českých drah do budoucna jedinou cestou, jak toto zázemí vylepšit. "Průměrné stáří našich budov je sto patnáct let a my na jejich obnovu peníze nemáme," řekl šéf železnice.
Dráhy proto chtějí založit společnost ČD Reality, která by podobné projekty měla na starosti. "V nejbližší době hodláme vypsat výběrové řízení na strategického partnera, který by nám měl finančně pomoci," řekl Bazala.