Mobily rozjely obchod SuperStar


Vedení televize Nova si po uplynulé neděli mohlo oddechnout. V prvním kole soutěže Česko hledá SuperStar, jehož výsledky telefonickým hlasováním určili televizní diváci, stanice obdržela stovky tisíc textových zpráv. Po finančním propadáku spotřebitelské soutěže SuperProgram, rovněž založené na telefonickém hlasování, je tak jasné, že show SuperStar bude mít v Česku úspěch. Zajištění telefonických služeb je totiž vedle reklamy hlavním zdrojem příjmů skupiny Nova Holding ze soutěže.
Podle tiskového mluvčího Novy Dana Plovajka obdrželi soutěžící celkem 724 tisíc hlasů, z toho 707 tisíc prostřednictvím textových zpráv. "Pořad Česko hledá SuperStar se tak stal nejen nejúspěšnějším pořadem na naší obrazovce, ale i pořadem s nejvyšší účastí diváků na hlasování v televizní historii vůbec," tvrdí Plovajko.
Pro majitele Novy je přitom hlasování výnosným byznysem. Telefonické služby totiž zajišťuje společnost Erika, která je prostřednictvím majitele, Česká produkční invest, součástí skupiny Nova Holding. Cena jedné SMS byla stanovena na šest korun. Tato částka se pak dělí mezi Eriku a mobilní operátory v poměru, který zástupci společnosti odmítají zveřejnit.
I tak není sporu, že SuperStar je výdělečný obchod rovněž pro mobilní operátory. Podle Plovajka přišlo 42 procent hlasů ze sítě Eurotelu, 32 procent z T-Mobile a zbylých 26 procent připadá na Oskar.
Úspěch prvního diváckého kola tak navázal na výsledky v zahraničí, kde se klání o novou pěveckou SuperStar či Pop Idol, jak se soutěž původně jmenuje, už několik let těší diváckému zájmu. Jen ve Velké Británii při premiéře talentové soutěže získal vítěz Will Young 4,5 miliónu hlasů prostřednictvím SMS, druhý Gareth Gates zaostal o 400 tisíc textovek. V Česku celá čtvrtina všech zaslaných hlasů patřila vítězce, sedmnáctileté Anetě Langerové, devatenáct procent hlasů získala druhá postupující, devatenáctiletá Veronika Zaňková.
Množství SMS, které v neděli večer odeslali svým favoritům čeští diváci, překvapilo i některé odborníky. První kolo hlasování totiž proběhlo poměrně pozdě večer, hluboko po skončení prime-time.
"To podporuje tvrzení, podle něhož soutěž sleduje i publikum, které si programy volí selektivně - pečlivě si vybírá a zaměřuje se například na konkrétní formát," tvrdí mediální expert Jan Jirák. "Nova si navíc diváky předem připravila pomocí předchozích interaktivních formátů, jakými bylo třeba IQ národa nebo Test paměti národa. Tam se novácké publikum naučilo vstupovat do pořadu pomocí svého mobilu," míní Jirák.
Podle sociologů diváky přitahuje samotný "příběh", který soutěž vypráví. "Diváky samozřejmě láká ovlivnit svým hlasem dění. Tady mají navíc neodolatelnou možnost rozhodovat o budoucí pěvecké kariéře mladého talentu. Mohou se realizovat," myslí si socioložka Tereza Janáková.
Kromě telefonických služeb však Nova slušně vydělává i na nadprůměrné sledovanosti Česko hledá SuperStar. Zájem vzbudila všechna výběrová kola i průběh konkursů, sledovanost se pohybovala kolem stovky tisíc diváků.
S rozjezdem soutěže se divácké řady rozrostly na milióny. První divácké kolo SuperStar sledovalo již 2,8 miliónu diváků, na Novu se tak dívalo 64 procent všech diváků, kteří sledovali televizi. Předposlední část, ve které se vybírala čtyřicítka nejlepších, zaznamenala sledovanost přes 2,6 miliónu lidí, tedy 59 procent všech, kteří seděli u televize.