Přísnější normy nutí dopravce investovat

Chvaletice, 15. 3. 2004
Sjednocení norem na přepravu zboží s předpisy v Evropské unii sice znamená pro některé menší autodopravce komplikace, na nich však naopak vydělají jiní tuzemští výrobci.
"Já mám dvě plachtové avie, ale alespoň jednu z nich musím nechat přestavět kvůli přepravě potravin," říká Josef Mojžíš z Chvaletic na Pardubicku, který v oboru podniká už devět let.
Jaroslav Fiedler, ředitel královéhradecké firmy Hacar, která vyrábí speciální nástavby pro nákladní a užitková vozidla, očekává zvýšení poptávky. Firma loni vyrobila dvě stě dvacet různých nástaveb a drží zhruba pětinu tuzemského trhu.
"Zpřísněné normy pro přepravu potravin, které začnou zanedlouho platit, se dotknou i některých druhů, k jejichž transportu zatím stačila korba s plachtou. Jde například o nápoje," říká Fiedler.
"Není to jednoduché, platit leasing na auta, shánět pro ně práci a teď ještě investovat do přestavby vozidla," stěžuje si Mojžíš, podle něhož to může pro některé lidi z oboru znamenat i konec živnosti. Tvrdí, že firmy si budou najímat jen ta auta, která mají alespoň zateplené a bezprašné nástavby.
Firma Hacar plánuje, že díky větší poptávce letos zvýší obrat z loňských 167 na 230 miliónů korun. Zvýšená poptávka si však vyžádá také některé investice.
"Letos hodláme vynaložit víc peněz na modernizaci výrobních technologií i zlepšení pracovního prostředí až o dvě stě procent oproti loňskému roku."
Zvýšenou poptávku po užitkových vozidlech před vstupem Česka do unie potvrzuje i statistika Českého svazu automobilového průmyslu o prodeji nových nákladních vozidel. Podle ní se v loňském roce prodalo přes osmnáct tisíc malých užitkových aut, což je nárůst o více než třicet procent. Naopak prodej velkých nákladních automobilů a tahačů loni poklesl o téměř sedm procent, což představuje prodej více než sedmi tisíc vozů.