Zlatá padesátá léta, swing a k tomu řada současných popových hvězd v nečekaně kvalitním balení. Tak by se dal v jediné větě charakterizovat soundtrack k novému filmu Mona Lisa Smile, novinka na českém hudebním trhu.
Snímek, který v našich kinech již několik týdnů běží pod názvem Úsměv Mony Lisy, patří spíš k lepšímu průměru. Stejnojmenná hudební kompilace však přináší nadstandardní směs tanečních rytmů a melodií, jejichž zlatá éra zdánlivě skončila už před půlstoletím.
Hned úvodní - a titulní - Mona Lisa v podání současného popového idolu, zpěváka Seala, předesílá náladu celého alba. Seal přesvědčivě evokuje dobu, kdy americkým tančírnám vládl Frank Sinatra. Zpěvák, jehož současné hity typu Love Divine dokola omílají komerční rádia, tu od začátku překvapuje perfektním frázováním a bezchybným zvládnutím pro něho netradičních rytmů.
Swing a jazz patrně současným pěveckým hvězdám sedí. Královnou alba je Tori Amosová, uznávaná americká hudebnice s nevšedním talentem, který zde plně vkládá do služeb swingu. Amosová si mimochodem zahrála i v samotném filmu, kde ztvárnila roli zpěvačky na čajovém dýchánku posluchaček prestižního dívčího lycea. Její zasněné You Belong To Me doprovází Orchestr Trevora Horna, kterému dominují žestě a perkusy.
Horn, který celé album vyprodukoval, uspořádal skladby s rozmyslem a jeho plán, dostat posluchače do patřičné nálady, mu vychází. Na kompilaci se promyšleně střídají melodie i žánrová pojetí. V posluchači se rozproudí krev díky celé škále tanečních rytmů: od rychlého quickstepu Murder He Says, opět v podání Amosové, přes foxtroty Life Could Be A Dream až k latinskoamericky temperamentní rumbě Consuelo Velazqueze Besame Mucho v podání Chrise Isaaka.
Soundtrack přináší původní hudbu z pera Rachel Portmanové, ale oprašuje i notoricky známé evergreeny staré padesát let. Díky novým aranžím, které však neporušují původní dramaturgii melodií, se může i mladší generace zaposlouchat například do Duka Ellingtona nebo do nostalgických písní, jež kdysi proslavila Doris Dayová. "Mona Lisa" je ovšem přináší v novém kabátě, aniž by přitom urazila ctitele původních verzí.
Překvapivě přesvědčivá je v Ellingtonově písni I'm Beginning To See The Light Kelly Rowlandová. I skeptik, který Rowlandovou doposud vnímal jen jako jednu z dalších hezkých tváří současného amerického rhytm&blues, musí při poslechu tohoto vánočního evergreenu uznat, že zpěvačka výborně zvládá také klasický žánr. Do kompilace přispěly i žijící legendy typu Eltona Johna (The Heart Of Every Girl) či Barbry Streisandové, jejíž melancholická píseň Smile doprovází závěrečné titulky.
Soundtrack Mona Lisa Smile dokazuje, že retro styl může přitáhnout také moderního posluchače. Bez přehánění lze říci, že hudba samotný film předčí dokonce mnohonásobně. A byla by škoda, kdyby si tohle album milovníci swingu nechali ujít jen proto, že se jim nelíbí Julia Robertsová.
Mona Lisa Smile (různí interpreti), Sony Music, 2003, 48 minut