Svět můžeme upoutat pouze našimi lokálními tématy

Krátce před odletem do Spojených států, kde se zúčastnil udělování Oscarů, se scenárista Želar Petr Jarchovský byl ochoten bavit o českém filmu ve světových souvislostech. Úspěch Želar nesouvisí s přítomností válečného tématu, říká.


hn: Viděl jste některý z filmů konkurujících Želarům?
Viděl jsem kanadský snímek Invaze barbarů. Film se mi líbil a oslovil mne.


hn: Často je možné zaslechnout názor, že film s lokální tematikou je jen málokdy přenositelný za hranice. Pomohlo Želarům téma války?
S tímto názorem zásadně nesouhlasím. Pokud vůbec můžeme něčím zaujmout za hranicemi, je to právě naše lokální tematika. A již mnohokrát se ukázalo, že oslovit dokáže. Filmů odehrávajících se za druhé světové války vznikne ročně ve světě veliké množství, ale mezi pět zahraničních filmů nominovaných na Oscara se dostaly letos jen Želary. Myslíte si vážně, že si autor řekne: Vrazím tam světovou válku a mám úspěch zaručený? Myslím si, že akademiky zaujal příběh Hani a Jozy v prostředí, které mohli díky filmu poznat.


hn: Jaká podle vás existují univerzální témata, s nimiž by mohl ve Spojených státech uspět namátkou ázerbájdžánský film?
Univerzální témata pro ázerbájdžánského scenáristu? Pár jich je. Třeba láska, smrt, vášeň, víra, soucit, nenávist, pomsta, odpuštění, samota... Domnívám se, že jsou vhodná i pro gruzínského nebo aleutského scenáristu.


hn: Je pravda, že jste roli Hanule psal na tělo Aně Geislerové. Proč právě jí?
Mysleli jsme na ni s režisérem Ondřejem Trojanem od počátku. Ondřej byl přesvědčen, že se pro roli výborně hodí. Mě její výkon v Želarech ubezpečil o správnosti Ondřejovy volby.
Myslím, že rolí Hanule Anino herectví vyzrálo. Obdivoval jsem, jak se práci na roli oddala, jak o ní přemýšlela, jaké nároky sama na sebe kladla a co pro vytvoření své filmové postavy byla ochotna vykonat.


hn: Při adaptaci textů Květy Legátové jste posunuli psychologii hlavní ženské hrdinky. Mělo na to vliv právě obsazení Geislerové?
Podle mého názoru k významnému posunu psychologie hlavní hrdinky nedošlo, takže nedokážu odpovědět.


hn: Režisér Jan Svěrák se kolem premiéry Želar nechal slyšet, že by snímku prospělo zkrácení o třicet minut. Myslíte si, že by bylo možné některé scény vystřihnout?
Možná že bych některé scény dnes napsal jinak, ale film existuje takový, jaký je. Je to zastavený čas, zastavená a na celuloid fixovaná fáze vzniku látky, kam dozrála v momentu realizace.