Evropský internetový trh s hudbou se dostal do centra zájmu většiny amerických softwarových společností. Spolu s nimi letos hodlá svůj hudební portál plně zprovoznit i společnost Coca-Cola Company. Zástupci jednotlivých firem to uvedli na mezinárodním veletrhu MidemNet, který se konal na konci ledna ve francouzském Cannes.
Evropský trh provozovatelům internetových serverů, nabízejícím stažení hudby za poplatek, nabízí obrovský potenciál. Potvrdila to například čerstvá zkušenost potravinářského koncernu Coca-Cola: ten v polovině ledna zprovoznil ve Velké Británii svůj vlastní server. Během pouhých dvaceti čtyř hodin navštívilo jeho internetový obchod několik tisíc zákazníků, kteří si stáhli přes deset tisíc skladeb.
"Většina Britů - a především mladší generace - má zkušenost se stahováním hudby přes internet. My chceme tuto zkušenost prohloubit tak, aby se stala zvykem," řekl na tiskové konferenci v Cannes Rafael McDonnell, šéf marketinku a obchodních strategií Coca-Cola pro Velkou Británii.
Přestože Evropa po USA představuje druhý největší hudební trh, zisky ze stahování hudby z internetu zatím činí jen malou část z celkového prodeje hudby. Podle společnosti Forrester Research, která se zabývá mimo jiné nezávislým průzkumem trhu, činily tržby v Evropě za minulý rok v oblasti hudebního průmyslu v přepočtu více než jedenáct miliard dolarů. Z toho pouze asi třicet miliónů dolarů plynulo z internetových obchodů. To by se mělo letos změnit.
Podle poskytovatelů internetových služeb na poli hudebního průmyslu úspěšnému rozvoji tohoto trhu v Evropě stojí v cestě několik problémů, které je třeba překonat. Jedním z nich je například poměrně malé procento uživatelů se stálým přístupem k internetu s rychlým přenosem dat.
"Evropa má obrovský potenciál. Každá evropská země má však svá specifika, která musíme pochopit," uvedl v Cannes Chris Gorog, šéf společnost Roxio Inc., která na jaře loňského roku koupila práva na proslavenou nelegální službu Napster. Její zpoplatněná verze byla zprovozněna loni v říjnu.
Coca-Cola tento problém vyřešila spoluprácí s britskou společností OD2, jejímž spoluzakladatelem je i hudebník Peter Gabriel. Platforma OD2 se během několika málo let rozšířila na většinu evropských webových portálů a internetových providerů, včetně italského Tiscali, francouzského Wanadoo či britské Virgin Downloads.
Systém, který na evropském trhu zavedla OD2, chtějí nyní využít i další firmy. Rostoucí popularita hudebních serverů v USA je k tomu dostatečnou motivací.
Podle agentury Bloomberg si loni hudební fanoušci koupili dvakrát více písní na internetu než v obchodech. Popularitě se vedle Napsteru těší i iTunes společnosti Apple Computer Inc., stejně jako Listen.com, který loni koupila za 36 miliónů společnost RealNetworks. Populární jsou rovněž portály BuyMusic, Rhapsody či MP3.com.
Svůj úmysl vstoupit na internetový trh s hudbou v USA i v Evropě navíc v listopadu oznámil obří koncern Microsoft. Jeho služba, nabízející stahování aktuálních hudebních novinek, má být naplno spuštěna během února v rámci portálu msn.com.
Další očekávanou konkurencí je služba, jíž elektronický hudební trh rozšíří populární hudební kanál MTV patřící mediálnímu koncernu Viacom Inc. Hudební televize, která každodenně přináší ty nejaktuálnější novinky, by měla podle expertů do internetového obchodu s hudbou přinést nové podněty.
Rostoucímu zájmu zákazníků o legální stahování hudby se navíc snaží přizpůsobit i evropské pobočky největších světových gramofirem. Německá divize Sony Music, Warner Music, Universal Music, EMI a BMG tak na loňském veletrhu Popkomm představila projekt Phononline.com, který má být zprovozněn v prvním pololetí letošního roku.