"Sluchátka zapojte do zdířky v sedadle. K dispozici máte pět kanálů s hudbou, na šestém je zvuk filmu, který právě běží na několika monitorech nad vašimi hlavami. Teplý nápoj, noviny a časopisy jsou k dispozici zdarma," vítá cestující na trati Praha - Brno mladá stevardka firmy Student Agency.
Servis jako v letadle nabízí autobusový dopravce na nejvýnosnější tuzemské dopravní trase. Příchodem firmy ještě zesílil již tak tvrdý konkurenční boj o tuto výnosnou linku.
Student Agency linku zavedl začátkem roku a již nyní je podle jeho majitele zisková.
Silnou konkurenci naopak nezvládla nejstarší soukromá firma na této trati - Čebus. Jejích 31 spojů převzala začátkem února společnost Český národní expres (ČNE).
O linky z Brna do Prahy je mezi dopravci obrovský zájem. Tuto trasu totiž denně absolvuje mnoho tisíc lidí, roční potenciál trati je podle odhadu odborníků pro autobusy asi sto padesát miliónů korun.
Mezi oběma městy jezdí několik desítek autobusových dopravců, z toho čtyři největší vypraví denně dohromady kolem stovky autobusů. Do boje o cestující navíc zasahují České dráhy, které v současnosti vysílají na trať téměř čtyřicet spojů se speciálními slevami, které na jiných tratích nejsou.
Mezi ostatními krajskými městy a Prahou přitom jezdí maximálně asi čtyřicet linek denně.
"Naším záměrem bylo zákazníky pozitivně šokovat šíří služeb a přetáhnout je od konkurence," říká majitel Student Agency Radim Jančura. "Od poloviny ledna si na sebe dokážeme vydělat. Kdo nyní očekává, že postupně zvýšíme ceny jízdného, mýlí se," dodává Jančura.
Zhruba ve stejné době odpadl z boje Čebus. Na jeho spojích jezdily především starší vozy značky Karosa. "Ceny snižovat nebudeme. Mimochodem, strategie Student Agency není vůbec nová. Před několika lety jsme podobně dokázali vzít část klientů Čebusu," uvádí člen představenstva ČNE Petr Sýkora.
Dvacet pět pravidelných spojů mezi Prahou a Brnem provozuje i Tourbus, dcera ČSAD Servis Brno. Ta vstoupila razantněji na trh v minulém roce.
Cestující z Prahy do Brna přepravuje v rámci delších tras i téměř třicet dalších společností. V několika mezinárodních spojích se lze setkat s podobných komfortem jako nabízí Student Agency.
Pro cestující znamená konkurence dopravců nižší ceny. Zatímco na stokilometrové trati z Prahy do Hradce Králové či Plzně zaplatí 80 korun, více než dvousetkilometrová cesta do Brna ho stojí 150 korun. Do budoucna cena podle všech dopravců neporoste.
Do souboje o zákazníky se zapojují také České dráhy. Zavedly takzvanou relační slevu, která umožní cestovat vlaky Eurocity za 160 korun a rychlíky za 130 korun. O hodinu kratší cesta do Žďáru nad Sázavou přitom stojí s nejběžnější slevou 126 korun. "Od poloviny roku budou mezi Prahou a Brnem jezdit také moderní Pendolína, která zvládnou cestu za dvě a půl hodiny," odpovídá na výzvu autobusů šéf Českých drah Petr Kousal.

Hlavní konkurenti na trati Praha - Brno

Související