90403_investice_queenmary2 (Queen Mary 2)
Snímek: Archiv

Queen Mary 2, největší dopravní loď, která kdy brázdila vlny oceánu. Teď je kdesi v Atlantském oceánu, aby po čtrnáctidenní cestě přes Madeiru, Kanárské ostrovy (Tenerife a Las Palmas) a Karibik (Barbados a St. Thomas) přistála ve floridském Fort Lauderdale. Přestože se na její palubu pohodlně vejde přes dva a půl tisíce pasažérů a lístky stály od 3000 eur za kabinu (100 tisíc Kč) až po 41 000 (1 milión 300 tisíc Kč) za nejluxusnější apartmá, vyprodáno bylo skoro tři čtvrtě roku dopředu.

Moře pro masy

Od 4. července 1840 do dneška provozovala společnost Cunard téměř dvě stovky lodí, které dávaly movitějším pasažérům šanci plavit se po světových mořích. Velkolepost, luxus a elegance byly a jsou standardem. Záměr postavit novou loď, která by přebrala úlohu vlajkové lodi od Queen Elizabeth 2, ohlásil Cunard již v dubnu 1990. Dva roky předtím získala majoritu ve firmě miamská společnost Carnival Corporation. 800 miliónů dolarů, které loď stála, představuje zhruba roční zisk amerického konglomerátu. V roce 2001 měl na severoamerickém trhu okružních plaveb 14 %, což je zhruba milión pasažérů.

Ještě téměř dvacet let po druhé světové válce byly okružní plavby po moři luxusní záležitostí pro “pár” vyvolených. Právě zakladatel Carnivalu, Ted Arison, ale tuto výsadu v 70. letech zpřístupnil střední třídě, tedy širším masám. Vybudoval největší síť dopravních plavidel s více než padesátkou lodí.

Ale zpět ke Queen Mary 2. V listopadu 2000 byla s francouzskou firmou Alston podepsána smlouva na její stavbu. V bretaňském Saint-Nazaire v loděnicích Chantiers de l’Atlantique se pak v lednu přespříštího roku dělníci pustili do práce. Zkušeností měli dost, tady spustili na vodu předchozí rekordmanku v délce, 315 metrů dlouhou loď Norway, tehdy se ovšem ještě jmenovala France.

Bazény, kino, planetárium

Queen Mary 2 je přehlídkou nej. Včetně posádky a pasažérů pojme téměř čtyři tisíce lidí, tedy pěkné maloměsto. A jako ve městě to na lodi také funguje. Restaurací je tu hned šest, ta hlavní má obrovský taneční parket a mimochodem, je třípatrová. Dočasní obyvatelé mohou zajít do čtrnácti barů. Bufety se počítají na desítky. “Královna” vyprodukuje tolik elektřiny, že by to stačilo na zásobování města o 200 tisících lidech. O zábavu bude postaráno na diskotékách a v klubech, o hazard v kasinu, o relaxaci ve fitness centrech (hlavní Canyon Ranch Spa Club má rozlohu 1900 m2) a v několika bazénech (krytých i venkovních). Kdo chce kulturu, může zajít do velkého kinosálu (pro 500 lidí), anebo se posadit do divadla s otáčivým jevištěm. Kdo dává přednost knížce, může využít gigantickou lodní knihovnu s osmi a půl tisíci svazky. Zvláště dětští pasažéři pak ocení, že jako jediná loď na světě má Queen Mary 2 vlastní planetárium.

Architektura Queen Mary 2 je kombinací klasických linií plavidel, jež Cunard tradičně provozoval přes oceán, a jistých rysů módních velkokapacitních výletních lodí. Pro pasažéry je připraveno 1310 kabin, to znamená logický průměr kabina na dva lidi. Z toho 944 kabin má vlastní balkónek a dalších 66 výhled na moře. Tři stovky “vnitřních” kabin, ochuzených jak o balkón, tak o výhled kabin, patří k těm nejlevnějším.

Standardní pokoj má plochu 18 metrů čtverečních. Kabiny Deluxe mají 23 m2 a 78 kabin s balkónem po 36 metrech čtverečních. Šest apartmánů o 53 metrech čtverečních se může navíc spoléhat na vlastní pokojskou službu. Čtyři luxusní apartmány (80 až 100 m2). Vrcholem bude 5 mezonetových apartmánů (rozloha 153 m2) s vlastním výtahem a tělocvičnou.

Lodní klakson je přesnou replikou toho, který měla původní Queen Mary. Stlačený vzduch vytvoří zvuk dvě oktávy pod prostředním C, takže bude slyšitelný do vzdálenosti deseti mil.

Loď má celkem 17 palub a tyčí se do závratné výšky 62 metrů nad hladinou, což odpovídá třiadvacetiposchoďovému domu. Kuriozitou je, že celková výška lodi musela být upravena tak, aby mohla proplout pod newyorským mostem Verazano Narrows Bridge, který spojuje Staten Island s Brooklynem. Koneckonců, v New Yorku bude Queen Mary 2 častým hostem. Počítá se, že QM2 by ve službách měla vydržet 40 let. Je to první transatlantická loď postavená od roku 1962.

Přes Atlantik i do fjordů

“Dávám této lodi jméno Queen Mary 2. Ať jí Bůh žehná i všem, kteří na ní poplují,” prohlásila 8. ledna královna Alžběta II. (tentokrát skutečná královna, žádná loď) při slavnostním ceremoniálu v Southamptonu. A láhev šampaňského Veuve Cliquot se rozbila o příď a dva tisíce prominentních hostů propuklo v jásot a začaly oslavy. Tragická událost z podzimu, kdy se při dni otevřených dveří utrhla spojovací lávka a zemřelo patnáct lidí, byla minulostí.

Svůj inaugurační rok stráví Queen Mary 2 v Evropě, o obou Amerikách a brázděním Atlantského oceánu. Po své první plavbě ze Southamptonu do Fort Lauderdale přezimuje v Karibiku a během slavného karnevalu navštíví Rio de Janeiro. V dubnu se poprvé vydá přes Atlantik východním směrem, a to společně se sesterskou Queen Elizabeth 2. Bude to historická událost, v severním Atlantiku se dvě královny moří potkají poprvé od roku 1967, kdy se tu sešly jejich předchůdkyně: Queen Elizabeth a Queen Mary 2.

Během roku se QM2 přeplaví přes Atlantik celkem čtrnáctkrát včetně velkolepé cesty po třech světadílech (Three Continents Cruise). Bude možné ji též spatřit ve Středozemním moři, v norských fjordech, anebo podél drsných břehů Nové Anglie a Kanady.

Hezké, ale už to tu bylo

Obří loď je zápisem do historie, především díky svým rozměrům. Technologický pokrok je dnes přece jenom jinde než v dobách, kdy obří parníky znamenaly pro lidstvo posilování víry v sebe samo. “Příchod Queen Mary 2 není takovou veřejnou senzací, jakou se stala ve třicátých letech minulého století její předchůdkyně Queen Mary. Nová plavidla tohoto typu totiž obvykle neznamenají nic jiného, než oprášení toho, co už tu bylo. I trasa mezi Británií a New Yorkem je vlastně stejná, jako byla v roce 1839, když Samuel Cunard získal pro své tři malé lodě smlouvu na přepravu poštovních zásilek přes Atlantik. S takovou připomínkou, a ovšem i s trochou nostalgie, nelze nové královně moří popřát než dlouhý a okouzlující život,” napsal začátkem ledna výstižně americký deník International Herald Tribune.

A mimochodem, Queen Mary 2 je největší dopravní, ale nikoliv největší lodí světa, alespoň co do délky. Tento primát drží obří tanker Jahre Viking postavený v roce 1979. Měří neuvěřitelných 460 metrů.

ADÉLA POLÁKOVÁ

 

INFORMACE

l www.cunard.co.uk -stránky lodní společnosti Cunard, jíž QM2 patří

l www.nzmaritime.co.nz/qm2/ - Detailní průvodce QM2: historie, fakta atd.

 

JAK VYPADÁ OKRUŽNÍ PLAVBA?

Jak probíhá taková okružní plavba Karibikem? Večery a noci se většinou tráví na lodi, den je vyhrazen pro výstup na souš, co den, to nový ostrov. První cestu do Karibiku absolvuje Queen Mary 2 od 31. ledna do 12. února.

Plán plavby:

l 31. 1. Fort Lauderdale (Florida, USA), odjezd 17 hod.

l 1. 2. Plavba Atlantickým oceánem

l 2. 2. San Juan (Portoriko), 10 – 16 hod.

l 3. 2. Basseterre (Sv. Kryštof), 8 – 18 hod.

l 4. 2. Fort de France (Martinik), 8 – 23 hod.

l 5. 2. Bridgetown (Barbados), 8 – 18 hod.

l 6. 2. Castries (Sv. Lucie), 8 – 18 hod.

l 7. 2. Roseau (Dominika), 8 – 18 hod.

l 8. 2. Plavba Karibským mořem

l 9. 2. Charlotte Amalie (St. Thomas), 7 – 16 hod.

l 10. 2. Plavba po Atlantiku

l 11. 2. Návrat do Fort Lauderdale (USA), 8 hod.

V rámci speciální zlevněné nabídky lze těchto 12 nocí pořídit od 1699 liber (cena za osobu při obsazenosti kajuty pro dva lidi). Rezervace jsou možné přes internetové stránky společnosti Cunard.

 

DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI

Jak přišla ke jménu

Loď dostala jméno po své slavné předchůdkyni Queen Mary, která brázdila oceán od roku 1936. Arabská číslovka 2 namísto klasičtější římské II je v názvu proto, aby bylo jasné, že jde o druhou loď a nikoliv o druhou královnu.

Proč ji stavěli Francouzi?

Ačkoliv tím utrpěla hrdost Britů, “jejich” superloď postavili Francouzi. Do tendru bylo přizváno několik vyhlášených doků. Do závěrečného kola postoupily dva: Alstom Chantiers de l’Atlantique a Harland & Wolff ze severoirského, tedy britského, Belfastu. Cunard by evidentně raději vybral domácí společnost, ale když jde o peníze... A nabídka Harland & Wolff byla příliš drahá. Navíc, na rozdíl od Alstomu, nebyli schopni postavit loď celou na klíč a do hry by musel vstoupit ještě další dok a s tím i více času a více peněz. To, že Harland & Wolff postavila Titanic, snad roli nehrálo.

Kilometry a tuny

V útrobách lodi se vine 2500 km elektrických kabelů, je tu 3000 telefonů, 25 tisíc m2 koberců, 4339 schodů. Nátěr lodi spotřeboval 250 tun barvy, která musela pokrýt 550 tisíc metrů čtverečních. Na výzdobu interiérů byli osloveni umělci ze 128 zemí, kteří vytvořili díla do lodní sbírky v hodnotě 5 miliónů USD.

Co se stane s Queen Elizabeth 2?

Dosavadní vlajková loď společnosti Cunard Queen Elizabeth 2 zůstane i nadále na moři, ačkoliv její hlavní roli transatlantického spoje převezme QM2. “Alžběta” bude dál vyjíždět na plavby z domovského Southamptonu a ponechá si i svou tradiční specialitu: tříměsíční plavbu kolem světa. 1. května 2004 bude obě lodi možné spatřit současně, když v 7 hodin ráno přistanou po plavbě z New Yorku v Southamptonu.

 

FAKTA

l Délka: 345 metrů

l Šířka: 41 – 45 metrů

l Výška (od kýlu po komín): 72 metrů

l Hmotnost: 150 tisíc tun

l Počet míst pro cestující: 2620

l Posádka: 1253 lidí

l Maximální rychlost: 30 uzlů (54 km/hod.)

l Výkon: 104 398 KW

l Náklady na výstavbu: přibližně 800 miliónu dolarů

 

Jak je Queen Mary 2 velká

Pro představu, jak gigantická loď vlastně je, několik srovnávacích příkladů:

l QM2 je 5x delší než první loď společnosti Cunard – Britannia (70 m)

l QM2 je o 35 metrů delší než původní Queen Mary

l QM2 je víc než 2x delší, než je výška washingtonského Monumentu (170 m)

l QM2 je o 45 metrů delší, než je výška Eiffelovy věže v Paříži (300 m)

l QM2 je víc než 3 1/2x delší, než je výška londýnského Big Benu (95 m)

l QM2 je jen o 35 m kratší než newyorský mrakodrap Empire State Building (380 m)

l QM2 je víc než 3x větší než londýnská St. Paul’s Cathedral (112 m)

l QM2 je dlouhá jako 41 londýnských dvoupatrových autobusů

Co se za rok spotřebuje?

l 230 tisíc lahví vína

l 7 tisíc lahví šampaňského

l 1 350 000 čajových sáčků

l 27 tisíc kg kávy

l 1 728 000 vajec

l 540 tisíc párátek

 

(IN)

Související