Febio českým podnikatelům znovu pozlatilo ruce

Že kdysi ustálené slovní spojení "zlaté české ručičky" pozbylo smysl? Že um, píle a vůle ve zdejším prostředí podnikatelů a živnostníků platí za méně než vychytralost a ostré lokty?
Nový dokumentární cyklus Dvanáct odvážných, který pro televizi Prima vyrobilo Febio Fera Feniče, si vytkl za úkol tento názor mírně revidovat. V tuctu čtvrthodinových filmů představuje osobnosti, které se buď řízením osudu, nebo programově, avšak od píky, vypracovaly ve svých oborech na ceněné profesionály.
Prima zařadila portréty na úterní a čtvrteční časy po hlavních večerních pořadech. Doposud představila výrobce minimotorek Pavla Blatu, jenž se od "garážových" prototypů dostal až velkým dodávkám pro americký trh.
Včera dokumentaristka Olga Sommerová upozornila na radosti a strasti ekologického farmaření. Portrét soukromého zemědělce Josefa Šourka obsahoval do jisté míry prvky shodné pro následujících deset dílů.
Autoři až na tři výjimky (nakladatel Martin Pluháček, architekt Mojmír Ranný a módní návrhářka Klára Nademlýnská) vybírali z okruhu médii neobletovaných osobností. Takřka všechny také začínaly na koleně, nebo pozdvihaly rodinné dědictví z prachu - v současné době potom patří do okruhu respektovaných podnikatelů, kteří už několik let směle útočí na zahraniční trhy.
Zároveň však ani jeden z Dvanácti odvážných nezůstal mimo pracovní proces. "Osobní blaho si musím ještě nějaký čas odpustit," říká Petr Řehák, majitel úspěšné manufaktury na výrobu ručního papíru.
Omezený časový prostor prakticky vylučuje kreativnější formální zpracování. Práce dokumentaristů tak zpravidla odvisí od schopností (a to nejen řečnických) portrétované osoby. V tomto ohledu potěší namátkou snímek o uznávaném výrobci hraček Vladimíru Beckertovi, jenž se místy i hlasově stylizuje do maňáska.
Cyklus Dvanáct odvážných navzdory svému formátu přesahuje i delší, obdobně laděné dokumenty. Jako kdyby se dramaturg celé série Jan Smrž řídil tezí, že úspěch pro průnik do scénáře sám o sobě nestačí - měl by mu předcházet nápad. V mnohých případech proto mohou miniportréty posloužit i jako inspirace pro diváky...
A ještě dvěma dalšími momenty je Dvanáct odvážných pozoruhodných: ačkoliv byla sponzorem cyklu velká firma, filmy nejsou ani v nejmenším součástí její promotion. Stejně jako prakticky nikdy nepadnou názvy firem a společností, v jejichž čele stojí aktéři filmů.
S trochou sarkasmu se může oslavovat i televize Prima. Po zařazování obludných normalizačních seriálů se konečně přiklonila k současné tvorbě. Navíc aktuální a atraktivní.