Trilogie Prstenu mění filmový průmysl


Zatímco se filmový recenzenti povětšinou rozplývají nad třetím dílem Pána prstenů a ortodoxní tolkienologové vášnivě diskutují o jednotlivých nuancích filmového přepisu kultovní předlohy, lidé z filmového průmyslu mají jasno. Úspěch trilogie mění filmovou branži. Nejedná se sice o převratnou revoluci, do budoucna bychom se však mohli dočkat více filmů na pokračování, s vysokým rozpočtem a s několikaletou reklamní kampaní.
První změny se již projevily ve strategických plánech filmových studií. "Po miliardových příjmech Pána prstenů se studia nebudou bát jít do obdobných, rozsáhle koncipovaných projektů, které budou disponovat stamiliónovými rozpočty," tvrdí Zdeněk Sedláček, který se do nedávna podílel na promotion Warner Bros v České republice. To potvrzují i ohlášené filmy jednotlivých produkcí pro letošek i následující roky.
Velkým projektem příštích tří let by se měla stát volná trilogie na motivy příběhů belgického komiksového hrdiny Tintina, který letos oslavil 75. výročí. Zájem o Tintina spojil společnosti DreamWorks a Universal Pictures, které jednají o nákupu autorských práv.
Konkurenční Warner Bros, který si nový model již osvojil na Matrixu a Pánu prstenů, zase chystá velkofilmy na motivy staré řecké historie a legend. Letos přijdou do kin celého světa velkofilm Alexandr a historický epos Trója. "Pro rok 2005 se dále uvažuje o rozsáhlém projektu, který by měl být rozdělen do více částí. Zatím se neví, zda se na něj podaří sehnat peníze, proto nemohu sdělit bližší podrobnosti," řekl Milan Stopa z Warner Bros. Podle BBC News se mělo jednat o pokračování Tróji, velkém projektu vycházejícím z pověsti o putování řeckého reka Odyssea.
Stranou nezůstává ani malý kouzelník Harry Potter, rovněž z produkce Warner Bros. Třetí díl, Vězeň z Azkabanu, jde do kin na jaře, v současnosti se mluví i o čtyřce, nazvané Harry Potter a Ohnivý pohár.
Nové trendy se objevují i v propagaci snímků. Dělení filmů do více částí umožňuje využívat synergií reklamních kampaní na jednotlivé díly. To se projevuje v navýšení tržeb z návštěvnosti filmu a prodej DVD a videokazet. Nosiče totiž přicházejí do distribuce pravidelně ve chvíli, kdy zájem návštěvníků kin polevuje. "Reklama, která provází uvedení jednoho dílu na trh na DVD, zároveň podpoří kampaň na jeho pokračování," uvedl pro The New York Times Patrick O'Neill ze společnosti TBWA/Chiat/Day, jedné z největších reklamních agentur v New Yorku. "Rozhodně tyto filmy disponují větším reklamním rozpočtem než běžná produkce," dodává Stopa.
Kromě uvedených vícedílných projektů tuto strategii použije například i Sony Pictures, filmová divize koncernu Sony Corporation. Ta po předloňském diváckém úspěchu filmové adaptace komiksu Spider-Man přichází letos do kin s jeho pokračováním. Tomu však bude opět předcházet speciální kampaň na DVD s bonusovými záběry z prvního dílu a dalšími lahůdkami pro fanoušky.

Velké filmové projekty na pokračování

[*] DreamWorks SKG a Universal Pictures chystají Tintina
Spielbergova studia již rozpoutala kampaň okolo filmu Shrek 2, velkým projektem příštích let má být volná trilogie příběhů komiksového Tintina.

[*] Warner Bros láká diváky na starověk i na dalšího Pottera
Na letošní velkofilm Trója mají navázat i Odysseova dobrodružství, hitem příštího roku budou další dvě adaptace knih o Harrym Potterovi.
[*] Sony Pictures chce zopakovat kasovní úspěch Spider-Mana
Po předloňském triumfu filmové adaptace komiksového Spider-Mana míří letos do kin jeho druhý díl, ve hře je i třetí pokračování.

Zdroj: HN