Dopravci zavádějí nové linky

Dopravní společnosti, které provozují autobusové linky mezi Prahou a Brnem, zavádějí nové spoje do dalších měst v zemi a na Slovensko. Přepravci tak chtějí kompenzovat ztráty, které jim přináší stále větší konkurence na trase Praha a Brno, a s tím související úbytek cestujících.
Jako první se nové linky rozhodla zavést brněnská společnost Čebus. Ta už začala se svými autobusy od pondělí zajíždět z Brna do Zlína a Olomouce. Podle ředitele společnosti Milana Řepy jsou důvody pro zavedení nových linek dva: rostoucí konkurence na lince spojující Prahu a Brno a také to, že Olomouc a Zlín jsou správní a univerzitní centra a existuje stále větší zájem o dopravu do těchto měst.
Na trase mezi Brnem a Prahou jezdí nyní osm pravidelných dopravců, dalších několik desítek jezdí z Prahy přes do Brno do dalších moravských měst nebo na Slovensko.
"Jezdíme trasu tuto trasu deset let, máme své časy, ale nyní přibývá konkurence, která navíc jezdí ve stejných časech jako my, což je nepochopitelné. Nezničí nás to, ale určitě zabrzdí další rozvoj. Vzali jsme si na leasing nové vozy, možná je budeme muset vrátit a provozovat službu jen v už zaplacených autobusech," uvedl provozní ředitel Českého národního expresu z Kladna Zdeněk Bezděkovský.
Na trase mezi Prahou a Brnem dopravní společnosti ročně přepraví stovky tisíc cestujících, jenom služeb firmy Čebus loni využilo na 300 tisíc cestujících, což je asi osmdesát procent výkonů firmy v autobusové dopravě. Podobné je to i u Českého národního expresu. Linky Praha - Brno pro firmu se sedmdesáti zaměstnanci představují 80 procent z celkově provozované dopravy. "Letos chceme zavést nové linky na Slovensko a kvůli konkurenci připravujeme také vlastní zcela nové linky na vnitrostátní středně dlouhé trasy v Čechách i na Moravě," uvedl Bezděkovský.
Konkurence se zatím příliš neobávají další přepravci, kteří už například na linkách mezi městy na Moravě jezdí. "Pokud někdo začne jezdit například na trase Brno-Olomouc, příliš si sám nepomůže a situaci mezi dopravní konkurencí neovlivní, uvedla ředitelka Connexu Morava, který provozuje meziměstskou, příměstskou a dálkovou dopravu na Moravě Jitka Homolová. Připouští ale, že by další firmy mohly přinést cenovou válku. "Máme odezvu, že jsem sice dražší, ale jezdíme slušnými autobusy. Cestující si musí zvolit," dodala.
"Konkurence i na těchto vnitrostátních linkách mezi většími městy je poměrně velká, noví přepravci musí přijít s lepšími službami nebo levnější nabídkou jízdenek," uvedl Karel Pokorný, který se zabývá dopravním poradenstvím.
Podle ředitele Řepy navíc konkurenci na vnitrostátních linkách ještě zostří to, že pro autobusové dopravce už nebude kvůli levné nabídce leteckých společností výhodné provozovat mezinárodní linky a soustředí se na spojení mezi velkými českými a moravskými městy.

Dálnice Praha - Brno

[*] Osm pravidelných autobusových dopravců
[*] Pro tyto firmy představuje spojení asi 80 procent všech tržeb
[*] Za rok je přepraveno na 1,5 miliónu cestujících
[*] Hledání nových šancí - Čebus zavedl nové linky do Zlína a do Olomouce, Český národní expres jezdí na Slovensko a připravuje linky do větších měst v Čechách i na Moravě.
Zdroj: přepravci

Související