Česká televize potřebuje zvýšit poplatek, ne reklamu


Mají se zvyšovat koncesionářské poplatky za vysílání České televize? Již dlouho se o tom diskutuje v tisku i mezi politiky. Česká televize dokonce vysílala kampaň za jejich zvýšení. Měla pro to důvod.
Jsem přesvědčen, že koncesionářské poplatky se skutečně mají navýšit - a to podle návrhu vlády o dvacet korun měsíčně. Odmítám však zvětšení reklamního času v ČT - měla by tedy zůstat zachována hranice jednoho procenta z celkové doby vysílání.
Zvýšení poplatků je nutné. Vždyť sedm let se tato částka neměnila, zatímco se měnily ostatní ceny. Když už ne jinak, tak je zvedala inflace. Pak se nesmíme divit, že vedení televize přemýšlí o zrušení některých pořadů.
A není možné rozšířit reklamní čas a nechat poplatky ve stejné výši, popřípadě je zrušit? To je námitka z řad komunistů. Tady musím říci, že to možné není.
Pokud by se totiž staly peníze z reklamy pro televizi významnou položkou, byla by závislá na hlavních inzerentech. Přestala by plnit to, co jí ukládá zákon a co se obvykle nazývá veřejnoprávní službou. Přes veškeré deklarace by prostě musela v některých případech upravovat svůj názor, neboť "Kdo platí, ten poroučí".
Existuje i druhý pól této debaty o reklamě. Britská BBC reklamu vůbec nemá a je tedy plně závislá na tom, jaký veřejnoprávní servis poskytuje.
Jenže, takto jednoduché srovnání s Velkou Británií poněkud kulhá. Každá ze zemí má nějakou historii médií, a to velmi odlišnou. Když už ne z jiného důvodu, tak proto, že komunistický režim tu na čtyřicet let nastolil velmi nenormální, mnohdy normalizační a totalitní praktiky. V současné době tedy existuje obava, že zákaz reklamy pro ČT by vedl k velkým problémům na trhu s reklamou a že by mohlo dojít do jisté míry k monopolizaci tohoto odvětví.
Věřím, že sněmovna najde správný systém financování televize. Ovšem, debata tím rozhodně neskončí. Čeká nás digitalizace televizního vysílání. Existují i názory, že veřejnoprávní média jsou obecně v krizi a nejsou potřeba. Teď však musíme přednostně stabilizovat situaci v České televizi.
Autor je předsedou poslaneckého klubu KDU-ČSL a stálé sněmovní komise pro sdělovací prostředky