Již bezmála miliardu korun prodělalo Aero Vodochody na výrobě civilních vrtulníků Sikorsky S-76+. Největší česká zbrojovka jich dosud americké firmě Sikorsky Aircraft Company čtyřicet čtyři.
Ztrátovost projektu, který byl za obdivných prohlášení odborníků zahájen před třemi lety, potvrdil viceprezident Aera Viktor Kučera. "Na jednom vrtulníku firma tratí kolem dvaceti miliónů korun. U prvních kusů to bylo ještě více, protože při zavádění nového programu jsou náklady vyšší," řekl bývalý člen vedení Aero Holding František Duda.
V době, kdy se cenově nevýhodný kontrakt uzavíral, byla společnost již dva roky manažersky kontrolována největším americkým leteckým výrobcem, firmou Boeing. Výměnou za slib Boeingu, že bude Aeru pomáhat v prodeji letadel, stát poskytl Aeru garance na revolvingový úvěr 300 miliónů dolarů i na emisi dluhopisů za 200 miliónů dolarů.
V případě, že Aero nebude schopno zaplatit, bude za něj muset dluhy vyrovnat stát z peněz daňových poplatníků. Ke konci roku 2002 měl podnik úvěry ve výši 10 miliard korun a splácí je. "Nemáme úvěry po lhůtě splatnosti," řekl Kučera.
"Uzavírání takových smluv není normální, ale stát především u strategických oborů intervenuje i mírně netržními prostředky," míní prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek.
Michael Sheedy, viceprezident firmy Boeing Česká, jež drží 35 procent akcií Aera, neuměl vysvětlit, proč se kontrakt uzavřel za těchto podmínek. Uvedl, že to ani nezjistí, protože tehdejší vyjednavači ve firmě už nepracují.
Mluvčí České konsolidační agentury vlastnící třetinu akcií Aera, Jiří Pekárek, se k tomu nevyjádřil. Fond národního majetku, jenž stojí za dalším státním akcionářem, a. s. Letka, odkázal obrátit se s dotazem na Aero. "Snažili jsme se dostat mezi civilní výrobce a jednalo se o první takový kontrakt," odůvodňuje Kučera. Přestože výroba běží naplno už druhým rokem, teprve nyní začal podnik jednat s americkým odběratelem o nových cenách a tak ztráta i nadále poroste o stovky miliónů korun. Podle Kučery vrtulníky začnou vydělávat koncem příštího roku. "Musíme ale v Aeru prosadit plán redukce výrobních nákladů," podotkl Sheedy. Aero má se Sikorskym dohodu o výrobě 15 až 30 vrtulníků ročně. Stěžejním produktem však zůstává cvičný vojenský letoun L159. Především díky jeho dodávkám české armádě loni Aero utržilo sedm miliard korun. Koncem roku však tyto dodávky končí.
O objednávky naopak nemá nouzi u civilního dopravního letounu Ae270, které ale nemůže kvůli nedokončené certifikaci prodávat.

Výroba vrtulníků Sikorsky S-76+ v Aero Vodochody