Víkendové posunutí času o hodinu zpět přináší povinnost řidičů jezdit s rozsvícenými světly. Podle ministerstva dopravy se však pro většinu řidičů nic nezmění, protože svítí po celý rok.
"Situace se obrátila proti řidičům, kteří nesvítí. Mezi svítícími auty v létě jsou vozidla bez rozsvícených světel ohroženější v provozu než ostatní," řekl poslanec Vlastimil Ostrý.
Před třemi lety prošel zákon, který ukládá řidičům svítit povinně pouze v zimním období. Protože se na silnicích objevuje stále více tuzemských i zahraničních řidičů, kteří svítí během letního období, chce poslanec Ostrý navrhnout, aby se uzákonila povinnost svítit po celý rok.
Ministerstvo dopravy s příslušnou změnou zákona o pozemních komunikacích souhlasí. "Podporujeme myšlenku celoročního svícení, protože je z praxe jasné, že svícení napomáhá vyšší bezpečnosti provozu," sdělila mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.
"Někteří řidiči nesvítí v létě i proto, že si myslí, že ušetří," tvrdí ředitel autoservisu Ladislav Radiměřský. Přitom spotřeba při svícení je mnohonásobně nižší než spotřeba zapnuté klimatizace, která už patří k běžnému vybavení aut.
"Zapnutím klimatizace vzroste spotřeba elektřiny až o padesátkrát více než spotřeba za svícení," dodává Ladislav Radiměřský.
V polovině devadesátých let Pražský dopravní podnik zavedl povinné svícení tramvají po celý rok. Výsledkem opatření bylo dvacetiprocentní snížení nehod tramvají. V zahraničí se dnes dokonce vyrábí auta, kterým se po nastartování automaticky zapnou světla.
Většina států Evropské unie má v zákonech stanovenou povinnost celoročního svícení. Celý rok se svítí například ve Švédsku, Dánsku, ale i Slovinsku, v Itálii se svítí jen na dálnici. O zavedení celoročního svícení uvažují take v Německu, Rakousku a Francii.
"I u nás by bylo lepší, kdyby se svítilo alespoň na dálnici, protože je to místo, kde je povolena vyšší rychlost a neosvětlená auta na dálnici se stávají snadno přehlédnutelná," vysvětluje policista Milan Libra z dálničního oddělení Mirošovice.