Nastolit systém a řád do překotného budování cest pro cyklisty chce Královéhradecký kraj. Budování cyklistických tras motivované snahou přilákat do jednotlivých regionů turisty, kteří by využívali tamních služeb a utráceli peníze, zažívá v poslední době velký boom. Obce a města sdružují síly a z vlastní iniciativy budují a značí trasy.
"Vypracovali jsme koncepci cyklodopravy, z níž je patrný systém respektující evropské trasy, nadregionální, regionální a místní stezky," říká Karel Klíma, radní pro strategické plánování a investice.
Dokument, který kraj nechal vypracovat, vymezuje význam jednotlivých tras a pro svazky měst a obcí je vodítkem k tomu, aby jejich místní cyklostrasy navazovaly na trasy vyššího významu.
Královéhradeckým krajem procházejí dvě cyklistické trasy evropské důležitosti. Labská protíná kraj od jihu ve Vysoké nad Labem a míří k severu do Vrchlabí a Špindlerova Mlýna. Druhá přezdívaná Žitavská má propojit Berlín s Vídní a vede od Českého ráje na Jičínsku k jihovýchodu, kde kraj opouští u obce Bulečko. Obě trasy jsou částečně už vyznačené, první od zámku Kuks k přehradě u Dvora Králové a druhá se už dá absolvovat od Českého ráje až na hranice okresu Jičín. Tyto mezinárodní cyklistické cesty po úplném dobudování mají v kraji měřit 168 kilometrů. Vyznačeno je však zatím pouze 39 kilometrů.
Podle Klímy tyto dvě osy navazují na nadregionální cesty spojující jednotlivé kraje. Nejdelší a pro turisty velmi atraktivní má v budoucnu spojit Pardubický kraj od Zemské brány v Orlických horách podél státní hranice s Vrchlabím a pokračovat do kraje Libereckého. Nadregionálních tras má být v kraji 472,5 kilometru, dnes je už vyznačeno 99 kilometrů.
Třetí kategorií jsou regionální cesty napojené na obě zmíněné trasy. Jejich délka má dosáhnout 363,5 kilometru, vyznačeno je už 135 kilometrů. Z celkových 1014 kilometrů tak už v kraji mohou turisté využívat 273 kilometrů, což je 27 procent z plánované kilometráže.
Dobudování celé sítě nějaký čas potrvá, protože si vyžádá nemalé finanční náklady. Podle analýzy a současných cen stojí vyznačení jednoho kilometru cyklistické trasy tři tisíce korun. V kraji zbývá vyznačit ještě 741 kilometrů, což si vyžádá investici ve výši 2 230 000 korun. "K těmto nákladům je potřeba připočítat ještě mnohem větší peníze na vybudování úseků označovaných jako cyklostezky, což jsou samostatné, většinou tři metry široké komunikace," dodal Klíma.
Kilometr takové komunikace přijde na 1 650 000 korun. Z přijaté koncepce cyklodopravy vyplývá, že kraj by potřeboval zhruba šedesát kilometrů takových úseků, což znamená náklady ve výši devadesáti devíti miliónů korun.
"Chceme už od příštího roku tento plán naplňovat. Bude potřeba sdružovat prostředky a koncepci realizovat v určitých krocích," uvedl Klíma k ambicióznímu plánu, který by mohl do kraje přilákat tisíce vyznavačů cykloturistiky.

031020-04hx ()