Sloučení Air France a KLM, jemuž v uplynulých dnech věnovala mimořádnou pozornost většina světových médií, může podle analytiků znamenat předěl ve vývoji letecké dopravy. Každopádně vyvolá změny v rozložení sil leteckých společností a sdružení, a to nejspíš nejen v Evropě, ale i ve světovém měřítku.
Také do vzdušného prostoru už před časem s plnou silou vtrhla globalizace. Je pravda, že hlavní příčinou byly především tragické události 11. září 2001. Analytici se shodují: S novým tisíciletím neodvratně nastala doba fúzí a účelových nadnárodních aliancí.
Jak odborníci, tak zejména vlády dříve považovali své vlajkové letecké společnosti za otázku národní cti a hrdosti. Nyní uznávají, že konsolidace je nezbytná. Konkrétní příklad chystaného francouzsko-nizozemského partnerství navíc ukazuje, že je možná i při zachování jisté národní identity.
Pokud se ohlášená megafúze opravdu uskuteční, vznikne největší světový dopravce z hlediska obratu a třetí co do počtu přepravovaných osob - po American Airlines a United Airlines. Podle předběžné dohody by se k tomuto svazku měla později připojit též Alitalia. Spojení s Francouzi přivede Nizozemce do aliance SkyTeam, jejímž členem jsou též ČSA.

Vlajky zůstanou
Air France i KLM si zachovají národní vlajky, státní znaky i své obchodní značky. Francouzi se nizozemské vládě zaručili, že amsterodamské letiště Schiphol se stane druhým tranzitním centrem a na jeho rozvoj se bude dbát stejně jako na letiště Charlese de Gaulla. Vláda i další nizozemští akcionáři si po dobu tří let udrží v KLM 51procentní hlasovací práva, pokud jde o ochranu mezinárodních přistávacích práv tohoto dopravce.
Air France a KLM si od sloučení slibují různé výhody, například v prodeji letenek, ve správě letadlového parku, v technických službách a v informační sféře. Šéf Air France Jean-Cyril Spinetta, který bude v čele celé skupiny Air France-KLM, odhaduje přínos této synergie v dlouhodobé perspektivě na 600 miliónů eur ročně a ujišťuje, že se neplánuje propouštění.
Dosavadní evropská "jednička", společnost British Airways, které se zatím nepodařilo dohodnout na spojenectví s American Airlines, vyzvala Evropskou komisi a její antimonopolní orgány, aby pozorně zvážily podmínky dohody obou velkých dopravců. "Britové plně podporují konsolidaci oboru v Evropě, nejsou proti případným fúzím, ale chtějí mít jistotu, že nepoškodí konkurenci, zejména na transatlantických trasách," napsala agentura DPA.
Konkurenční boj leteckých společností se dnes stále více mění především v boj tří globálních aliancí. Mezi ně patří světová jednička Star Alliance s německou Lufthansou a americkými United Airlines, dále sdružení oneworld vedené American Airlines a British Airways a do třetice SkyTeam v čele s Air France a americkými Delta Airlines. V rámci těchto aliancí dopravci harmonizují své letecké plány, navzájem přepravují pasažéry a mají společné bonusové programy pro časté zákazníky.
Avizované spojení Air France a KLM proces koncentrace značně zvýrazní a možná též urychlí. Podle odborníků lze očekávat, že poté, co s krachem Swissairu skončila i s ním spojená aliance Qualiflyer Group, bude brzy patřit minulosti i KLM iniciované sdružení Wings. Pokud by kromě KLM vstoupili do SkyTeamu také její američtí partneři, aerolinie Northwest a Continental Airlines, překonal by SkyTeam sdružení oneworld a snížil by náskok dosavadní jedničky Star Alliance. SkyTeam by přitom posílil především na severoamerických trasách.
SkyTeam nepochybně pomohl také ČSA, které jsou jeho součástí, vyrovnat se s největší krizí, jaká v tomto oboru nastala po 11. září 2001. Podle vedení ČSA dostává nyní díky fúzi Air France a KLM spolupráce v této alianci nový rozměr. "Z příchodu nového člena budou těžit především cestující," říká mluvčí ČSA Marcela Picková.

Aliance vše nevyřeší
Ani aliance však nemusí pro společnosti vždy nutně znamenat záchranu. Například australský Ansett musel vyhlásit úpadek i přesto, že byl členem Star Alliance. Potíže mají také druhé největší aerolinie světa, United Airlines, které musely zažádat o ochranu před věřiteli. "Společné plnění letadel sice pro společnosti znamená synergii a má pozitivní dopad na jejich obrat, ale ve snaze snížit náklady pouhé aliance příliš pomoci nemohou," říká odborník na letecký sektor poradenské firmy Airport Strategy and Management Gordon Bevan v listu Handelsblatt.
Podíl SkyTeamu a jeho šesti členů na trhu (bez KLM) činí 12 procent. Star Alliance má 25 procent a oneworld kolem 17 procent. Nové aliance mají aeroliniím pomoci překonat krizi, která sektor tíží od teroristických útoků v září 2001. Především na americkém trhu společnosti vítají každý dolar, který mohou uspořit.
Trh je tam stále ještě v minusu, pokles obratu společnosti Delta činí dokonce 18 až 20 procent. Souvisí to s propadem cen, které se podle šéfa představenstva firmy Freda Reida pohybují "na úrovni před patnácti lety".
O připojení k některé z leteckých aliancí nyní usiluje také Air China. Podle odborníků by dala přednost německé Lufthanse a Star Alliance. Čínská společnost přitom již má uzavřenu dohodu o sdílených letech s partnerem Lufthansy - United Airlines. Čína je považována za atraktivní trh, nikde na světě neroste počet pasažérů tak rychle.
"Ohlášená bezprecedenční fúze znamená jen první krok," napsal týdeník European Voice a uvedl tuto událost do souvislosti s právě zahájeným jednáním o "otevřeném nebi" nad Atlantikem. "Dohoda nebude snadná a nepřijde hned. Podaří-li se však, pak získají evropské aerolinie přístup na americká letiště," dodal týdeník.
Letecká doprava je jednou z "nejmezinárodnějších" oblastí hospodářské činnosti. Paradoxně však v málokteré jiné vzniklo tolik protekcionistických bariér. Pod jejich ochranou se dopravci stali méně efektivními a navíc je jich příliš mnoho. Liberalizací, které fúze prospívají, mohou všichni získat. Letenky zlevní, rozšíří se nabídka spojů a státy se nebudou finančně vysilovat při záchraně "národních" aerolinií.

Letecké aliance ve světě