Záchranu Daewoo-FSO zajistí polská vláda


Po několikaměsíčních, mnohdy velmi dramatických jednáních se záchrana varšavského závodu Daewoo-FSO přiblížila realitě. Polské deníky včera s odvoláním na náměstka ministra hospodářství a práce Jacka Piechotu informovaly, že kontrolu nad automobilkou v nejbližší době převezme vláda. Klíčové dohody o oddlužení, navýšení kapitálu a restrukturalizaci se podařilo docílit počátkem tohoto týdne. To bylo velmi důležité, protože v Polsku od včerejšího dne vstoupil v platnost nový, přísnější bankrotový zákon.
"Je to pro nás ohromná novina. Souhlasem s navýšením kapitálu dali naši majitelé signál, že firma dostala novou šanci," řekla agentuře Reuters mluvčí Daewoo-FSO Krystyna Danilczyková. Upřesnila, že nejdříve za měsíc, tedy až po schválení soudní dohody s věřiteli, začne jednání s firmou GM-DAT, nástupkyní zkrachovalého jihokorejského koncernu, o prodloužení licence na výrobu populárních osobních vozů Lanos a Matiz.
Polské deníky zdůrazňují zejména fakt, že licence bude provázána s offsetovými kontrakty, které Polsko uzavírá v souvislosti s nákupy pro svoji armádu. Mohlo by konkrétně jít o výrobce amerických stíhaček F-16, společnost Lockheed Martin. Často je zmiňována firma General Motors, která upadající Daewoo v podstatě převzala. Může však jít rovněž o některý jiný armádní kontrakt, například s finskou firmou Patria, italskou Otomelara nebo izraelským Rafaelem.
Podrobný scénář pro varšavskou fabriku mimo jiné předpokládá, že polská vláda obdrží od konkursního správce upadlé korejské firmy Daewoo Motor akcie Daewoo-FSO v hodnotě 70 miliónů dolarů jako pokutu za neuskutečněné investiční závazky v Polsku. Akcie varšavské firmy budou zapojeny do splátek dluhu v celkové výši 591 miliónů zlotých (asi 4,8 miliardy korun). Tuto částku dluží velkým polským bankám Pekao, BPH, Bank Handlowy, Millenium, ING a Kredyt Bank. S každou z nich bude vedení automobilky jednat individuálně o umoření firemních závazků. Podle nepotvrzených zpráv, které zveřejnila agentura Interfax, bude odepsána řádově polovina dluhů.
"Polsko mělo být centrem evropských aktivit korejského koncernu Daewoo. Stalo se však čítankovým příkladem jeho úpadku," napsal deník Rzeczpospolita. Firma nadále zaměstnává tři tisíce lidí a svoji životaschopnost dokazuje i tím, že se jí v poslední době podařilo získat skutečně objemné kontrakty na Ukrajině. Letos tam vyveze 40 000 vozů Lanos, napřesrok to má být 60 000 lanosů a matizů a v roce 2005 až 100 000 automobilů.