TENTO DEN
17.červenec 1990

Zdražení benzínu o padesát procent v červenci 1990 bylo pro obyvatele tehdejšího Československa jednou z prvních lekcí tržní ekonomiky. To si ale tehdy uvědomil málokdo. Každého zajímalo jen to, jestli benzín konečně bude k mání. A jak rychle pomine benzínová horečka předcházejících dnů.
Zprávy o možném zdražení začaly prosakovat v pátek, 13. července. Nákupní panika vypukla kolem Ostravy, začátkem víkendu se přenesla na jih Moravy, v neděli večer zachvátila obě republiky. Garáže a sklepy motoristů se plnily kanystry benzínu, výjimkou nebyly koupelnové vany plné pohonných hmot. V úterý ráno byla situace v republice kritická.

Jak rozhodovala vláda

O krizové situaci začal federální kabinet premiéra Mariána Čalfy jednat v pondělí 16. července. Tři hodiny zvažoval, jak jí čelit. Ropný šok se kabinet rozhodl řešit ekonomicky - zvýšením ceny omezit spotřebu, a tak zajistit rovnováhu trhu. "Situaci s benzínem a ropou vyřešíme teprve v jediném momentě, až budou naše vnitřní ceny a kursy takové, aby se obyvatelům jihočeských, jihomoravských a jihoslovenských vesnic vyplatilo dojet si pro benzín k první rakouské pumpě," prohlásil tehdejší federální ministr financí Václav Klaus.
V době federace se to nevyplatilo nikdy, zatím takový čas nenastal ani v historii samostatné České republiky. Za levnějším benzínem se nakrátko jezdilo jen na Slovensko. Ještě v březnu 2002 levnější natural než v České republice mohli motoristé v Evropě pořídit jen v Řecku, v Bulharsku a právě na Slovensku.

Přídělový systém

Situace se výrazně nezklidnila ani po dramatickém zdražení benzínu. Pochopitelně, postupně zdražovaly i další ropné výrobky. Volný čas mnoha rodin se začal řídit stejným vzorcem: On u benzínové pumpy, ona v drogérii.
Nekonečné fronty u pump a bezohlednost lidí při nákupech donutily Benzinu a národní výbory, aby vytipovaly čerpací stanice, u nichž měly přednost vozy zdravotní služby, požární ochrany a zásobování. Mluvilo se o další vlně zdražování. Nepřišla, zato krizové štáby federální a republikových vlád od 6. října vyhlásily přídělový systém. Na říjen limit činil pětadvacet litrů, za obvyklou cenu litr speciálu dvanáct korun a supru třináct korun a padesát haléřů.
Nad limit byla cena speciálu stanovena na šestnáct korun a supru na osmnáct korun. Limity byly odvolány koncem měsíce.

Co se vlastně stalo

Signály o možných problémech na trhu se objevovaly už v prvním čtvrtletí roku. Sovětský svaz - výhradní dodavatel ropy do tehdejšího Československa - omezoval export, výstavba Hydrokraku v bratislavském Slovnaftu, který měl umožnit získat z ropy větší množství benzínu než stávající technologie, se neustále zpožďovala.
Navíc, v zemi houstly davy cizinců. Benzín v Československu byl k dostání velice levně: Super za sedm korun a padesát haléřů, litr speciálu byl ještě o korunu levnější. Čím rychleji se dostávala do obrátek turistická sezóna, tím byly problémy větší. Nepomohlo ani to, že na na jaře byly pro cizince zavedeny benzínové talóny, ani pozdější zákaz prodeje benzínu do kanystrů.
Po prázdninách situaci ještě zkomplikovala krize v Perském zálivu. Na vládní úrovni se začaly rodit první plány, jak se vymanit z naprosté ropné závislosti na Sovětském svazu. Do roku 1989 spřátelené ropné impérium začalo bývalým spojencům dodávat ropu za volně směnitelné měny.

Co se stalo 17.7. 1990
1998-Tošovského kabinet podal demisi.Předseda ČSSD Miloš Zeman jmenován premiérem.
1998-Václav Klaus byl zvolen předsedou Poslanecké sněmovny.
1996-Vláda podepsala dodatek koaliční dohody, podle něhož stát navrátil katolické církvi tisíce hektarů lesa.

Související