Přednímu americkému výrobci letecké techniky, společnosti Boeing, se daří snižovat náskok, který před ním letos v počtu zakázek získal jeho evropský konkurent Airbus. Včera vedení Boeingu oznámilo hned dva významné kontrakty - jeden v počátečním, druhý již v pokročilém stadiu rozpracovanosti.
Nízkonákladová letecká společnost AirTran Airways hodlá objednat celkem 114 úzkotrupých letadel Boeing. S odvoláním na sídlo firmy ve floridském Orlandu o tom informovala agentura Reuters. Rychle rostoucí diskontní aerolinky provozují denně 492 letů do 43 destinací. Podle agentury UPI minulé pondělí oznámily, že v červnu poprvé za devět let svého působení dopravily v jediném měsíci milión osob.

Zakázka za šest miliard

AirTran si chce objednat celkem 50 letadel 737 s opcí na koupi dalších 50 letadel tohoto typu plus čtrnáct letadel typu 717. Stroje mají od příštího roku začít postupně nahrazovat starší modely menších boeingů řady DC-9, které se dopravce rozhodl vyřadit z provozu. Katalogová cena nových letadel přesahuje šest miliard dolarů, ale v případě takto objemných zakázek bývá běžné, že se strany často dohodnou na ceně podstatně nižší.
O významnou zakázku pro dynamicky rostoucí diskontní aerolinky usiloval také konkurenční Airbus, ale lukrativní obchod nakonec zůstane "doma" v USA. "Až do minulého pátku měl Airbus pro letošní rok potvrzené zakázky na 215 letadel, zatímco Boeing jen na 37 strojů," napsal včera list The Seattle Times.
Nákup letadel 737-700 a 737-800 má částečně financovat společnost GE Capital Aviation Services (GECAS), finanční divize společnosti General Electric, od které si aerolinky letadla pronajmou na leasing. Jak napsala ČTK, General Electric také spolu s francouzskou společností Snecma provozuje firmu CFM International, která má exkluzívní dohodu na dodávky motorů do Boeingu 737.
Podle včerejších zpráv světového tisku zástupci společnosti Boeing podepsali v pondělí kontrakt s All Nippon Airways, co do velikosti druhým japonským dopravcem, na dodávku 45 letadel B737-700. Zakázka v hodnotě asi 2,4 miliardy USD umožní Boeingu více než zdvojnásobit množství podepsaných zakázek, jež dosud letos získal.

Na Airbusy zanevřeli

Svého času také Airbus vynaložil nemalé úsilí, aby podstatněji rozšířil své zastoupení ve flotile All Nippon. Letos v dubnu se v této věci dokonce obrátil na japonského premiéra Juničira Koizumiho předseda Evropské komise Romano Prodi, který označil snahu Japonců přesedlat výlučně na americké stroje za "nespravedlivou".
Vedení All Nippon však prohlásilo, že se pro B737 rozhodlo výlučně na základě jejich vysokých technických kvalit. "Dohoda Boeingu s All Nippon je pozoruhodná i tím, že je to první případ, kdy velký operátor letadel A320 upouští od jejich využití ve prospěch modernizovaných B737," napsal Wall Street Journal.
EADS nicméně jako první v posledních týdnech ohlásila známky oživení v civilním letectví.