Itálie, která dnes na půl roku přebírá předsednictví Evropské unie, má vlastní plán, jak rozproudit ekonomiku společenství prostřednictvím velkoryse pojatých investic do Transevropských dopravních sítí. Na podzim Řím zveřejní projekt, kterým by se do těchto aktivit zapojilo i deset příštích členů včetně České republiky.
Dálnice a superrychlé železnice mají protínat prakticky celou Evropu a spojit její izolované regiony, zejména daleko na severu a na jihu. Mezi priority patří vysokorychlostní železnice v Pyrenejích, podobné tratě protínající střední a východní Evropu, modernizace dunajské vodní cesty, nové železniční a dálniční komunikace Milán - Neapol a Bologna - Milán, dobudování dálniční sítě v Řecku, Irsku, Španělsku, Portugalsku a Finsku.
Již v roce 1996 přijal Brusel komplexní plán výstavby transevropských dopravních sítí (TEN), který měl stát celkem 500 miliard eur a měl být dokončen v roce 2010. Přestože od té doby vznikly tak spektakulární projekty jako Oresundský most nebo rychlodráha mezi Madridem a Barcelonou, původní představy byly naplněny sotva z pětiny. Pokud by se mělo pokračovat tímto tempem, bylo by zapotřebí ještě dvaceti let, aby se program TEN mohl dokončit. Prozatím se na něj ročně vydá jen asi 25 miliard eur.
"Koridory by ještě dlouho zůstaly jen na papíře, nebýt italské iniciativy na zvýšení dynamiky chabého evropského hospodářství s pomocí veřejných prací z veřejných prostředků," napsal deník Corriere della Sera. Vláda v Římě už získala od států unie předběžnou podporu pro to, aby rozpočtové náklady jednotlivých států na tento účel vzrostly alespoň o 0,5 - 1,0 procenta HDP, tedy v podstatě na dvojnásobek.
Sedmdesát miliard eur by se mělo do rozvoje dopravní infrastruktury "napumpovat" formou půjček od Evropské investiční banky (EIB), která má financování dopravních projektů v popisu práce. Její kapitálové zdroje však nejsou neomezené a podmínkou pro získání úvěru je spolufinancování. Itálie proto navrhuje, aby Evropská unie snížila rizikovost půjček u Evropské investiční banky na nulu. To by bance umožnilo dát soukromé sféře dlouhodobé úvěry na dopravní výstavbu. Ministři financí EU budou o této iniciativě jednat za dva týdny. Evropská komise i většina států unie italský plán podporuje.
"Evropská unie musí co nejrychleji dobudovat svou dopravní síť. Její současná podoba není dostačující a vytváří ekonomické bariéry. Peníze investované do dopravy se vrátí a evropská ekonomika na tom vydělá," uvedla komisařka pro dopravu Loyola de Palacio.
Prioritou je vybudování satelitního systému Galileo. Ten by měl nahradit v EU současný systém GPS vytvořený americkou NASA. "Unie a její partneři chtějí mít do roku 2008 v kosmu třicet vlastních satelitů s pozemními základnami a civilním řídícím centrem. V letech 2006 až 2008 by už měly být satelity vyneseny na oběžnou dráhu. Projekt přijde asi na dvě miliardy eur. Polovinu zaplatí soukromý sektor, který bude z Galilea profitovat," řekl mluvčí Evropské komise Gilles Gantelet.

030701-15 ()