První krok k liberalizaci transatlantické letecké dopravy učinily Evropská unie a Spojené státy na svém newyorském summitu, který v noci na včerejšek skončil. Do závěrečného komuniké promítly závaznou dohodu, že na podzim začnou o problému se vší vážností jednat. "Otevření nebe nad Atlantikem," jak uvádějí média, by prospělo letecké dopravě, která prožívá nejhorší krizi ve svých dějinách.
Jednání však nebude snadné, a jak připouštějí bruselští vyjednávači, potrvá nejspíš celá léta vzhledem k protekcionistickým vymoženostem této branže v USA. "Nikdo snad nečeká, že se k dohodě propracujeme při jediném zasedání. Je na každé ze stran, aby posoudila, jak daleko může jít," citoval list Washington Post evropskou komisařku pro dopravu a energetiku Loyolu de Palacio.
Z evropské strany byl teprve počátkem června splněn klíčový předpoklad, aby transatlantická debata na ožehavé téma vůbec mohla začít. Po delších dohadech Evropská komise nakonec získala od ministrů dopravy členských zemí mandát jednat s Washingtonem jménem celé patnáctky. "To znamená, že v oboru, v němž je každý stroj vybaven státní vlajkou nebo znakem, bude teď mít Brusel pádnější slovo než národní vlády," napsal list Financial Times. Evropská komise tak podle něj zároveň "získala příležitost posílit svoji mezinárodní autoritu, když bude působit v prospěch zákazníků a leteckých výrobců.
Až dosud se letecká doprava řídí dvoustrannými dohodami mezi USA na jedné a jednotlivými národními státy na druhé straně. Evropské letecké společnosti mohou do Spojených států startovat jen ze svých zemí. Například německý dopravce se na cestě do New Yorku nemůže zastavit v Paříži pro další pasažéry. Žádná evropská společnost také nesmí dopravovat cestující na linkách mezi různými městy v USA, přestože několik dohod umožňuje aeroliniím ze Spojených států v limitovaném rozsahu létat po Evropě.
Jedním z cílů EU je tedy přinejmenším zmírnit takovéto restrikce a ve větším rozsahu otevřít evropským dopravcům trh Spojených států. Naráží to ovšem na obavy zájmových skupin v USA ze silné konkurence. Evropští vyjednávači se budou zasazovat také o liberalizaci nákladní dopravy a dnešních předpisů týkajících se vlastnictví leteckých společností. Americké zákony umožňují pouze čtvrtinové zapojení zahraničního subjektu.