Boeing a Suchoj postaví nové dopravní letadlo

Marta Stolařová
Tři principiálně nové modely menších letadel pro regionální linky vyvíjejí společně americký Boeing, ruský Suchoj a řada ruských i zahraničních subdodavatelů. Do čtyř let chtějí výsledný produkt nabídnout civilním dopravcům. O nový projekt, jak informovala AFP, byl velký zájem na mezinárodním aerosalónu, který včera skončil v Paříži.
K nejvýraznějším rysům prestižní akce patřila právě snaha výrobců pružně reagovat na poslední nepříznivé změny v letecké dopravě, zaviněné hospodářskou recesí a různými mimořádnými událostmi.

Hustější provoz

Ukázalo se, že tyto nové jevy zesilují tlak na úspornost a nutí aerolinie obnovovat letadlový park a nakupovat jiné než dosud, převážně menší typy strojů. Velké kontrakty na regionální letadla uzavřely v Paříži společnosti Airbus, Boeing i brazilský Embraer.
Zatímco západoevropská nadnárodní společnost Airbus nadále spojuje velké plány s 555místným dvojpodlažním letadlem A380, které má být hotovo v roce 2006, Američané se stále více orientují na menší a střední linkové stroje. "Růstu letecké dopravy se bude docilovat hustějším provozem, nikoli zvyšováním objemu letadel," řekl na tiskové konferenci v Paříži Randy Basler, viceprezident Boeingu, zodpovědný za marketing. Vedle nového letadla "americký sen" - typu 7E7 Dreamliner - se koncern stále výrazněji zaměřuje na Rusko.

Stroj nového druhu

Boeing je přítomen v Rusku již deset let. V jeho filiálkách v sedmi městech pracuje především ve výzkumu a vývoji přes 500 vědců a konstruktérů na leteckých a kosmických projektech, mimo jiné na vybavení pro Mezinárodní kosmickou stanici (ISS).
Právo spolupracovat s americkým koncernem na projektu "Ruské regionální letadlo" (RRJ) získala letos v březnu společnost AKB Suchoj. Následně se k ní připojili i další výrobci letecké techniky AK Iljušin, OKB Jakovlev, zbrojovky Saturn a Saljut, ale také francouzská Snecma, zájem mají další západní firmy. "Z této spolupráce by měl vzejít principiálně nový druh letadla regionální třídy, určeného pro průměrný počet cestujících a na nevelké vzdálenosti," informovala BBC. Letadla RRJ budou sloužit k dopravě 60, 75 a 95 cestujících, jejich příprava je v pokročilém stadiu.
"Celkový objem světového trhu letadel do 100 sedadel dosáhne v nejbližších dvaceti letech bezmála pěti a půl tisíc, přes 600 z nich by mohla být ruská regionální letadla," domnívá se Michail Pogosjan, generální ředitel AKB Suchoj. "Polovina produkce by měla jít na trh Ruska a sousedních států, zbytek na mezinárodní trhy," dodal pro stanici BBC Pogosjan s tím, že je již rozjednán detailní program financování.
Boeing se podílí také na zjišťování nalezišť a těžbě titanu. Víc než třetinu své spotřeby tohoto strategického kovu kryje firma dovozem z Ruska.