Další posílení svých pozic si slibuje od pařížského aerosalonu evropský nadnárodní letecký koncern Airbus. S počtem 156 nově objednaných letadel od počátku tohoto roku zatím jasně vede před svým americkým soupeřem společností Boeing, jež dosud oznámila zakázky na 36 nových letadel.
Oba světoví lídři zároveň očekávají, že další kontrakty na desítky letadel uzavřou při nynější prestižní pařížské show, a to především se zástupci bohatých států Perského zálivu - Spojených arabských emirátů a Kataru. Pokud jde o výrobu, měl by evropský koncern letos dodat dopravcům 300 a americký poprvé méně - pouze 280 strojů.
"Vývoj situace je pro nás letos opravdu příznivý," citovala agentura Bloomberg výkonného ředitele Airbusu Noela Forgearda. "Trh se chová dokonce o něco lépe, než jsme předpokládali, a náš podíl na něm je významnější, než jaké byly původní odhady," dodal.
Letošní již 45. ročník aerosalonu, který je věnován 100. výročí prvního letu bratří Wrightových, otevřel v sobotu na letišti Le Bourget na předměstí Paříže francouzský prezident Jacques Chirac. Mezi unikátní kousky zdejší historické expozice se již symbolicky zařadil i legendární nadzvukový dopravní letoun Concorde, který Air France koncem května vyřadila z provozu. British Airways ukončí provoz těchto letadel v říjnu.
Aerosalonu se účastní na 1700 vystavovatelů z 38 zemí, včetně desítky českých. Akce se koná v době, kdy se globální letecká doprava ocitla v hluboké krizi a první náznaky zlepšení z hlediska výrobců letecké techniky se teprve rýsují v podobě růstu zakázek.
V mnoha ohledech nepříznivý vývoj z poslední doby se promítl do slabší účasti Američanů a jejich vysoce postavených činitelů. V tomto případě je částečně důvodem i diplomatické napětí mezi Francií a Spojenými státy, které provázelo válku v Iráku. Poprvé v dějinách pařížského aerosalonu se při letových ukázkách nepředstaví žádný americký vojenský stroj, vystaveny jsou pouze na ploše. Poprvé také americká strana neposlala do Paříže jediného generála a stánky předních zbrojařských koncernů Lockheed Martin, Raytheon a Northrop Grumman jsou skromnější.
České zastoupení, jak informovala ČTK, patří k těm menším. Kromě Aera Vodochody své výrobky v Paříži propagují Mikrotechna Praha, První brněnská strojírna Velká Bíteš, Speel Praha, Technometra Radotín, VZLÚ, Walter a Aero Trade. Mimo český stánek zřízený Ministerstvem průmyslu a obchodu vystavuje i česká dceřiná firma společnosti Meister.
Potvrzení zakázky za miliardu dolarů na pařížské přehlídce očekává Ukrajina. Ta by měla poskytnout Severoatlantické alianci zatím blíže neuvedené množství obřích nákladních letadel An-124 Ruslan pro potřeby charterových vojenských letů.
Jak řekl BBC německý ministr obrany Peter Struck, Ruslany jsou levnější a osvědčily se již v Afghánistánu. Země NATO by je měly využívat do roku 2010, kdy má Airbus dokončit vývoj evropského nákladního letadla A400M.