Na poli českých knižních veletrhů bude těsno

Čeští nakladatelé musejí ve svých diářích do kolonky domácí veletrhy připsat další termín. Po jarních akcích v Praze a v Olomouci a říjnovém knižním trhu v Havlíčkově Brodě byl před časem zveřejněn záměr pořádat národní knižní veletrh v Brně.
Na jednu stranu není propagace pro knihy nikdy dost. Zároveň však budou muset potenciální vystavovatelé sáhnout hlouběji do kapes. A to si řada z nich nemůže dovolit, přestože se situace na zdejší knižní scéně stabilizovala.
Vyloučit se tedy nedá varianta, že některý ze stávajících veletrhů zanikne. Anebo bude muset předefinovat své zaměření. Návod letos ukázali například v Liberci, kde na začátku března uspořádali první ročník veletrhu dětské knihy.
"Čím více konkurence, tím lépe pro knihy a pro čtenáře," obhajuje záměr založit tradici knižních veletrhů i v Brně Dana Kalinová z pořádající společnosti Svět knihy. Ta už devátým rokem v Praze organizuje Mezinárodní knižní veletrh.
"Brněnská akce by měla být více zaměřená na domácí nakladatele, proto i používáme přívlastek "národní"," upřesňuje Dana Kalinová. "Dlouho jsme vyčkávali a zjišťovali názory vystavovatelů. Výsledek je jednoznačný: Zájem a prostor tady je. Navíc Brno si podobný druh veletrhu rozhodně zaslouží."
Pořadatelé nejsou ve svých plánech pro první ročník skromní. Na brněnské výstaviště by chtěli přilákat přes stovku nakladatelů a dvacet tisíc návštěvníků. To je téměř stejný počet, který letos v dubnu prošel branami pražského veletrhu Svět knihy.
"Už nyní máme kapacitu plnou z jedné třetiny. Mnoho vystavovatelů ale čeká na reakce svých kolegů," hodnotí dosavadní výsledky Dana Kalinová.
V bezprostředním ohrožení se musí cítit pořadatelka Podzimního knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě Markéta Hejkalová. Její termín předchází tomu brněnskému asi o tři neděle.
"Určitou konkurenci samozřejmě cítím. Snažím se však veletrh orientovat na menší nakladatele, pro které jsou snad v našem městě příznivější finanční podmínky," tvrdí Markéta Hejkalová. Havlíčkobrodská akce se v říjnu uskuteční již po třinácté a pravidelně láká kolem osmi tisíc lidí a sedmi desítek vystavovatelů.
O deset více nakladatelů, ale o tři tisíce méně návštěvníků vykázali pořadatelé březnového veletrhu Libri - Knižní Olomouc. Toto prodejní setkání má osmnáctiletou tradici, ovšem podle názoru mnohých profesionálů v posledních letech přinejmenším stagnuje.
Jaroslava Grecmanová, jedna z pořadatelek, vidí oproti Brnu výhodu v literárním festivalu, jenž jde ruku v ruce s olomouckým veletrhem. "Literární čtení a besedy bývají vždy hojně navštěvovány. A když to nebude stačit? Můžeme se třeba ještě více zaměřit na literaturu zemí Visegrádu, která je stejně naší dlouholetou prioritou."
Co na to samotní nakladatelé? Z patnácti, které Hospodářské noviny oslovily, se prozatím hodlá brněnského veletrhu zúčastnit přibližně třetina. Další třetina se svým rozhodnutím váhá.
Je však i dost takových nakladatelů, kteří zlepšenou distribuční sítí ztratili obecně zájem o veletrhy. "Víc knížek prodám na hudebních festivalech než na veletrzích," říká Lubor Maťa ze stejnojmenného pražského nakladatelství.
O Svět knihy Brno 2003 projevují ve větší míře zájem firmy z moravského regionu. Například brněnské nakladatelství Petrov zvažuje realizaci svého vůbec prvního regulérního stánku.
Těm, kteří účast v Brně odmítli, vadil často termín. "V polovině listopadu máme vždy nejvíce práce. Vždyť se blíží Vánoce," uvedl Marek Pečenka z nakladatelství Dokořán.