Česko chystá křížence tramvaje a vlaku

Speciální vysokorychlostní tramvaje, jež by jezdily nejen ve městě, ale i po tratích Českých drah, chce vyrábět Inekon Group. Tato pražská společnost již dodává do USA klasické tramvaje a tramvaje vyrábí v Ostravě.
"O možných dodávkách takzvaných regionálních vozidel jsme už jednali s řadou českých měst," řekl ředitel Inekonu Josef Hušek. Regionální vozidlo je v podstatě tramvají se zpevněnou karosérií i podvozkem a se speciálním uzpůsobením ráfku kol pro železnici i tramvajové koleje. O hybridní tramvaje, schopné využívat i železnici, mají podle Huška zájem například Liberec, Most, Litvínov, České Budějovice a slovenská Bratislava.
"Netušil jsem, že se tento záměr rozjede do takových rozměrů," uvedl vedoucí oddělení dopravy jablonecké radnice Milan Svoboda. Právě se podle něj dokončuje studie proveditelnosti propojení železnice s tramvajovou dopravou.
Projekt pro severočeský euroregion čerpá podle Svobody ze zkušeností německého Karlsruhe, kde již tyto vozy jezdí deset let. "Linková síť o délce čtyři sta kilometrů zasahuje až do osmdesátikilometrové vzdálenosti od města," uvedl mluvčí dopravního podniku v Karlsruhe Werner Zimmermann.
"O záměrech některých měst zavést speciální tramvaj jsme informováni," řekla mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Podle ní se zpracovává koncept přípravy projektu Regiotram Nisa v Libereckém kraji. "Na tomto projektu se také podílíme," potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
"Zlepšuje se tak dojíždění lidí za prací do města ze vzdálenějších oblastí," vysvětluje Hušek z Inekonu přednosti novinky. Zkracuje se totiž doba, kterou stráví lidé na cestě do práce. Například v Karlsruhe si dvousystémové tramvaje získaly rychle oblibu na úkor individuální automobilová dopravy. Systém je i méně energeticky náročný než klasická železniční doprava.

Vyrábět lze v ČKD

Avšak Inekon ještě nemá kde tyto speciální tramvaje vyrábět. "Pro jejich výrobu hodláme využít kapacity ČKD Vagónky, kterou chceme koupit," řekl Hušek. Inekon chce totiž vstoupit do chystaného tendru na ČKD Praha Holding, do kterého kromě Vagónky patří i ČKD Praha DIZ. Kdy soutěž bude, však mluvčí České konsolidační agentury (ČKA) Jiří Pekárek neví. Přes ČKA a Fond národního majetku je majoritním vlastníkem holdingu stát. "Vagónka je schopna tuto výrobu zavést," potvrdil ředitel holdingu ČKD Vladimír Žižka.
Města budou na projekt potřebovat řádově miliardy korun. "Záleželo by na tom, kolik obcí by se k projektu připojilo. Nemuselo by jít jen o Liberecko či Jablonecko, ale o celý severočeský euroregion i s příhraničními oblastmi Německa a Polska," řekl mluvčí libereckého dopravního podniku Tomáš Krebs.
Pokud by se podle něj podařilo současně se zavedením nového modelu veřejné přepravy omezit automobilový provoz, mohlo by to vést ke snížení celkových nákladů na dopravu.

Cena tramvaje neznámá

Cenu hybridní tramvaje si ředitel Inekonu Hušek zatím netroufá odhadnout. "Bude jistě o něco dražší než klasická tramvaj, která přijde na asi čtyřicet až šedesát miliónů korun," domnívá se. Pokud by vše šlo dobře a našly by se na projekt peníze, Inekon by mohl podle Huška začít vyrábět dvousystémové tramvaje do pěti let. Ředitel odhaduje, že v České republice by se jich mohly prodat řádově desítky kusů. Dosahovaly by rychlosti asi 90 km/h.
Hybridní vozy by však mohl dodávat dopravcům nejen Inekon, ale také Siemens, Bombardier či Alstom. Jejich dvousystémové tramvaje již jezdí v několika německých městech - vidět je lze například v Saarbrückenu, Heilbronnu a v Kasselu. V desítce dalších měst se jejich zavedení chystá. Například v Nordhausenu začnou jezdit první hybridní tramvaje už letos, příští rok se mají objevit v Drážďanech. Ve Francii a ve Velké Británii jsou dopravci podobně jako v Česku teprve ve stadiu projektových příprav.
Obchodní a strojírenská skupina Inekon dosáhla loni tržeb přes miliardu korun, čistý zisk zhruba zdvojnásobila na 53 miliónů korun.